Pai, we love you - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Pai, we love you - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Pai, we love you

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

30 September 2015 | Laos, Vientiane

Hoi lieve mensen,

Het is weer tijd voor een leuk blog van ons! Dat werd wel eens tijd hoor ik jullie denken ;) want het is alweer een week geleden. Maar zoals beloofd, een wekelijkse update van ons! Dus bij deze!

Ik wil jullie eerst even een beeld geven van de situatie waar wij nu in zitten. We zitten/liggen in een sleepingbus van Phonsavanh naar Vientiane. Dit is een touringcar zoals we die in Nederland kennen maar dan met stapelbedden aan beide kanten van de bus met een smal looppad er tussen. Het is een ruim 10 uur durende busrit en we hebben wel 4 buschauffeurs! Geen van hen spreekt Engels maar rijden kunnen ze als de beste! Airco aan, jengelende Laotiaanse muziek aan en gaan. Af en toe stoppen om te plassen aan de kant van de weg (ja ook de dames!) en dan wisselen ze weer van chauffeur. Het mooie aan deze busrit is dat Kitty en ik samen in zo'n bedje liggen. Ongeveer de breedte van een twijfelaar dus heerlijk romantisch. Kitty ligt al te slapen en ik 'verveel' mij. De bus rijdt door de bergen (yup, veel bochten..) en we rijden langs de kleinste dorpjes met van die huisjes die in Archeon staan (heel primitief dus). Omdat we in de bergen rijden hebben we een grote wolk naast ons hangen waar het flink aan het 'rommelen' is. Een prachtig uitzicht met schitterende flitsen van het onweer. Ik kan hier zo van genieten! Onder een dekentje liggen, ons blog schrijven en een heerlijk muziekje op! Het is nu 23:00 uur dus we hebben nog even te gaan!

Goed, terug naar onze verhalen van de tweede week. Zoals jullie gelezen hebben hadden we een leuke laatste nacht in Chiang Mai voordat we de bus in moesten naar Pai. De weg naar Pai was heel met heel veel slingerbochten maar het was het allemaal waard! Wat is Pai een heerlijk stadje zeg, een aanrader voor iedere backpacker. We kwamen aan en het was bloedheet! We hadden gezien op de kaart dat ons hostel op loopafstand zat dus we zijn gaan lopen. 10 minuten kwamen we in het meest schattige hostel aan tot nu toe. Met voortuin en al, wel 4 katten en allemaal leuke zitjes. Scooters en fietsen die te huur waren of gehuurd waren en een hele lieve eigenaar! We zijn ingecheckt, spullen in de kamer gezet, even opgefrist en we zijn een scooter gaan huren voor de komende dagen. Samen met onze Nederlandse gids (Lucas die we vanuit Bangok kennen) zijn we op stap gegaan.

Pai heeft echt alles wat wij ons wensten. Goed weer, mooie temperatuur, aardige mensen, leuke restaurants en barretjes en de sfeer is zo gemoedelijk! Elke avond een marktje met leuke spulletjes, heerlijk! De omgeving is ook prachtig en onze scooterrit was daarom ook een feestje. Allereerst zijn we naar de witte Buddha geweest boven op de berg. Dit was een flinke klim maar het uitzicht was zo mooi dat je de klim alweer vergeten was. Hier veel Belgische Backpackers gezien. Toch weer grappig om Nederlands/Vlaams om je heen te horen. Na het mooie uitzicht zijn we naar Pai Canyon geweest. Een soort mini-mini Grand Canyon maar net zo mooi! Ons was verteld dat we hier de zonsondergang moesten beleven. We waren rond dat tijdstip daar dus dat kwam goed uit! We zijn eerst de canyon door gegaan. Klimmen en klauteren is er niks bij! Er waren zelfs stukjes waarbij je even heel goed moest uitkijken! Meerdere mensen hadden het mooie uitzicht ontdekt en er zat een groepjes Nederlandse/Vlaamse Backpackers op een mooi stukje bij elkaar, gitaar te spelen en te zingen. Hoorden we ineens vanuit de verte: 'Er is een nacht' van onze eigen Guus! Hoe gaaf is dat? Midden in Thailand! Geweldig! De zonsondergang hebben we uiteindelijk gezien en deze was beeldschoon!

De eerste dag Pai hebben we met z'n drieën afgesloten met een heerlijke maaltijd bij het gezellige restaurantje Witching Well. Zulk leuk personeel, goed eten en het WiFi-wachtwoord veranderde elke dag (ja we zaten er elke dag!). Nadat we onze buikjes rond hadden gegeten zijn we nog cocktails wezen drinken bij de Boom Bar. Lekker relaxt barretje, leuke muziek, leuke mensen. Het enige nadeel aan Pai is alleen dat alles om 12 uur 's avonds sluit en daarna is het over met de pret! Stonden we dan met ons goede gedrag, gedoucht en wel, opgedoft voor een leuke avond die te vroeg ten einde kwam.. Helaas pindakaas. De volgende dag zouden we eerder beginnen besloten we.

Dag 2 in Pai hebben we een beetje uitgeslapen en lekker ontbeten bij, jawel, Witching Well! Super lekker; yoghurt met fruit en muesli, smoothie en een koppie thee! Jam! Daarna hup weer op de scooter voor een lange rite door de bergen naar de grotten! Dit was even zoeken en het was een behoorlijk stuk rijden. Nog even in de stress gezeten om de benzine (ja we dachten dat we onderweg wel wat tegen zouden komen maar dit viel goed tegen!). Tijdens een stop met uitzicht leerden we een Nederlands stel tegen die ook onderweg waren naar de grotten. Zij wisten ons te vertellen dat er wel een benzinestation moest zijn. Dus; eerst daarheen en toen door naar de grotten. Na het tanken natuurlijk nog een tosti van de Seven Eleven gegeten en uiteindelijk aangekomen bij de grotten. Helaas door het regenseizoen was grotendeels dicht maar hierdoor was de entree wel goedkoper. Je kon (zoals we al van Lucas hadden vernomen) eten kopen voor de meervallen die zwemmen in de grotten (ja ze proberen overal geld mee te verdienen!). We kregen een gids toegewezen (lees: klein vrouwtje met Aladin lamp) en we gingen op pad. De lamp moest onderweg (nog buiten de grotten) even opgewarmd worden maar bij de grotten deed die het gelukkig! Allereerst moesten we met een bamboevlot de grotten in. Daar konden we verder lopen en af en toe vertelde het kleine vrouwtje met de Aladin lamp wat we konden zien in de verschillende uitstulpingen van de grotten. Dat was het enige Engels wat zij sprak maar goed. Het was een klein rondje in de grotten en toen waren we alweer terug. Het Nederlandse stel wat we onderweg hadden leren kennen hadden een gids die ze van alles en nog wat probeerde te verkopen. Zo ook een boottocht door de grotten. Door mijn lichte vorm van claustrofobie heb ik dit niet gedaan maar Lucas ging wel. Kitty en ik zijn toen terug gegaan naar het hostel.

Die avond weer lekker gegeten en naar hetzelfde barretje geweest. Hier twee andere Nederlandse jongens leren kennen. Na twee cocktails was het alweer 12:00 uur en was het bedtijd in Pai!

Dag 3 in Pai was regenachtig helaas.. We hadden besloten om naar de watervallen te gaan en lekker te zwemmen maar die plannen vielen letterlijk in het water. Hoewel de waterval heel mooi was gooide het weer roet in het eten. Het was koud en zwemmen zat er niet in. We besloten terug te gaan en in het hostel te relaxen (lees: Penoza kijken!!). Lunchen deden we weer bij Witching Well (zoals je merkt beviel dit tentje ons wel!). Verder hebben we weinig gedaan die dag. 's avonds gegeten met Lucas en nog wat gedronken met twee andere Nederlandse jongens en toen zat ons avontuur in Pai er alweer op. De dag erna zouden we terug naar Chiang Mai.

Weer een busrit van 3 uur maar deze was helaas niet zo fijn. De slingerbochten vielen ons niet zo goed en dit resulteerde tot misselijkheid en spugen (erg fijn, NOT!). De buschauffeur vond het nodig om nog harder te rijden dan degene op de heenweg. Het wegdek is dusdanig slecht dat dit eigenlijk niet kan. We hadden wel mazzel dat we een extra stop hadden onderweg; file! Later bleek waarom, er was namelijk een boom omgevallen over de gehele weg. De moest eerst weggehaald worden! Tsja, kan allemaal!

Eenmaal weer in Chiang Mai kwamen we in ons hostel maar dit was drie keer niks! De kamer was middenin de lobby en dus erg luidruchtig. Iedereen kon bij ons naar binnen kijken en we hadden behoefte aan rust en een lekker bed. Het bed was heel vies en er zaten allemaal hobbels in. Allemaal dingen die we even niet wilden. We hebben besloten om weg te gaan (een andere kamer hadden ze niet namelijk). We zijn bij een heerlijk koffietentje gaan zitten, via bookng.com een hotel geboekt met zwembad en daarheen gelopen! Even relaxen, heerlijk!! Die dag hebben we alleen gezwommen, gegeten en geslenterd over de Saturday market! De dag erna door naar Chiang Rai.

We checkten uit, liepen naar buiten, vonden binnen 1 minuut een tuktuk die ons voor een mooie prijs naar het busstation kon brengen. Daar uitgestapt, het juiste loket gezocht, kaartjes gekocht. Wat denk je? De bus vertrok 5 minuten later en binnen no-time zaten we in een touringcar op weg naar Chiang Rai! Als je alles zo zou plannen zou het nooit lukken qua tijd maar het is ons gelukt!

Chiang Rai is een stadje waar niet zoveel te doen is, behalve twee tempels die we wilden zien en een waterval eventueel. Lucas zou later die dag ook komen. We hebben die avond samen gegeten en plannen gemaakt voor de dag erna. Kitty en ik hadden in eerste instantie een dag bijgeboekt in Chiang Rai maar die later weer geannuleerd. Doordat er zo weinig te doen valt wilden we lekker door. De dag erna uitgecheckt, backpacks achtergelaten en een scooter gehuurd. Lucas was ziek dus Kitt en ik zijn samen een scooter gaan huren en op pad gegaan.

Eerst de witte tempel bezichtigd. Deze is echt prachtig! Totaal anders dan we gezien hadden. Het goede staat tegenover het kwade in dede tempel. Overal glimmertjes en spiegeltjes op de tempel. Goede en kwade beeldjes. Bij de ingang kregen we een soort schort om onze ontblote lichaamsdelen te bedekken (klinkt spannender dan het is hoor!) wanneer je daar loopt wemelt het van de Chinezen en Japanners. Overal selfies maken en poseren (vreselijk!) maar ook wel weer grappig om te zien. Je hoort regelmatig door de luidsprekers: don't stop! Keep walking! No pictures etc. Je mag dus niet treuzelen en even rustig je foto maken want dan hoopt het zich teveel op. Het is maar waar je je druk om kan maken toch? Ach, weer een belevenis rijker! Daarna door gegaan naar de zwarte tempel. Dit is weer heel anders. Heel duister. Wel heel mooi, met een tuin eromheen met allemaal huisjes en gebouwtjes uit de geschiedenis. Helaas kom je nergens bordjes tegen met een uitleg over de tempel of gebouwtjes.

Hierna terug gegaan naar het hotel en onderweg nog kaartjes gekocht voor de bus naar Chiang Khong. Hier gingen we heen voor de oversteek naar Laos. In het hotel nog even lekker gezeten en daarna met een taxi naar het busstation gegaan. De busrit was weer in een mooie touringcar. In Chiang Khong kwamen we rond etenstijd aan (lees: 20:00 uur). We zijn naar het hostel gelopen en probeerden hier ons transport naar Laos te regelen (slowboat). Helaas snapte de beste man van het hostel niet wat we wilden en lichtelijk gefrustreerd zei ik dat we het de dag erna wel uit zouden zoeken. Eenmaal op de kamer kwam de beste man ons opzoeken met een Engelssprekende mevrouw aan de telefoon die ons precies kon vertellen. Dus meteen alles gereserveerd voor de dag erna. Na het telefoongesprek zijn we op de fiets (!!) naar de Seven Eleven gegaan om eten en drinken in te slaan voor op de slowboat (hier is niet zoveel) en hebben we een opwarm maaltijd gehaald. Die hebben we lekker op gegeten in het hostel onder het genot van aflevering 2 van Penoza! We waren weer helemaal gelukkig! Daarna lekker douchen en slapen. De dag erna zouden we Thailand verruilen voor onze volgende bestemming: Laos!

Daarover volgende keer meer. Het blog is inmiddels alweer heeeeeeel erg lang! Dus we zullen jullie besparen. Wij gaan lekker slapen in de bus (het is inmiddels 12 uur geweest). Morgen komen we aan in Vientiane, de hoofdstad van Laos, en gaan we daar even een paar dagen rustig aan doen!

Tot volgende week lieve mensen!
We keep in touch :)

Liefs,
Kitty en Nienke

• 30 September 2015 - 07:45

Marion:

Hee meiden,
    Wat een avonturen maken jullie mee. En prachtige foto's!
    Volgens mij fietsen jullie daar meer als jullie hier in dit kikkerlandje deden..
    Ik kijk uit naar de volgende blog, geniet!
    Liefs

• 30 September 2015 - 08:21

Mama/Marjolein:

Lieve Meiden,

Zoals ik kan lezen hebben jullie het erg naar jullie zin en worden er veel herinneringen op de interne harde schijf opgeslagen en op de gevoelige plaat vast gelegd. Ik ben wel jaloers hoor, maar ik kan zo wel meegenieten. Op naar Vietnam. Liefs Mama/Marjolein :)

• 30 September 2015 - 08:32

Jennifer Brouwer:

Hee lieve Kitty en Nienke,

Iedere keer als ik jullie blog lees krijg ik kippenvel!
    Vind het zo tof om te kunnen lezen wat jullie allemaal meemaken!
    Ben echt stik jaloers (lees: in goede zin!)

Ik wens jullie heel veel plezier toe met jullie mooie avontuur!

Geniet van alle momenten, de tijd gaat hier in NL al snel, laat staan bij jullie met al jullie mooie ervaringen!

Dikke kus,
    Jennifer
    en natuurlijk ook de groetjes van Quinten! ;)

• 30 September 2015 - 09:39

Brigitte:

Leuk om weer wat te lezen en wat zien jullie veel!!! Veel plezier. Groetjes uit Hoofddorp.

• 30 September 2015 - 10:18

Lidwien:

Geweldige belevenissen. Hebben jullie zit er gelijk ook een klein beetje bij. Helemaal spannend . Ben benieuwd naar het volgende avontuur. Pas goed op elkaar en geniet ze Gr van ons alle 4.

• 01 Oktober 2015 - 22:45

Kees:

Mooie en leuke verhalen weer meiden en al weer bijna aan jullie 3e land toe. weer nieuwe culturen, geluiden, luchtjes en gewoontes. Geniet er maar volop van!