Beautiful Bali - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Beautiful Bali - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Beautiful Bali

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

29 April 2016 | Indonesië, Seminyak

Selamat Jalan! We zijn er weer hoor. Helaas zal dit ons een na laatste blog worden aangezien onze tijd er hier bijna op zit :( raar maar waar. Aan alles komt een eind! Gelukkig hebben we nog een paar dagen en hebben we nog mooie verhalen voor jullie in petto.

We zijn gebleven op Bali! Het eiland waar we zo naar verlangd hadden. Eindelijk uitrusten en bijkomen van bijna 7 maanden reizen. Het bleek al snel dat dit erg nodig was! De eerste twee dagen hebben we dan ook weinig gedaan en daarna kwam Iris ons vergezellen! Weer fijn om iemand van ‘thuis’ om ons heen te hebben. Al is ze niet helemaal meer van thuis natuurlijk, aangezien ze in Dubai woont. Maar toch! We hebben lekker op het strand gelegen met haar, gesurft, leuke tentjes ontdekt die ze ons liet zien en ga zo maar door. Heerlijk! Echt vakantie ipv alleen maar reizen. Iris is al vaker op Bali geweest dus die kon ons alle mooie plekjes laten zien. Heel fijn! Ook hebben we een soort van Pasen gevierd, lekker gebruncht met pancakes en vers fruit. En daarna was het tijd voor de volgende bezoeker die ons kwam vergezellen; Judith, vriendinnetje van Kitty!

Ze zou in eerste instantie samen met haar man komen, Vernon. Echter was daar iets mis gegaan. Een dag voor vertrek kwam Judith erachter dat Vernon zijn paspoort niet voldoende geldig was om af te reizen naar Indonesië. Je paspoort moet namelijk nog minimaal zes maanden geldig zijn wanneer uitreist. Helaas was zijn paspoort maar tot half mei geldig dus dat ging niet. Dus conclusie; Vernon is later gekomen en samen met Judith en Iris hebben we de eerste dagen van Judith haar vakantie doorgebracht. We zaten in Kuta en daarvoor in Seminyak. De drukste plaatsjes van Bali. Lekker strand hangen, bakken in de zon, surfen, lekker eten en een avondje lekker wezen stappen (nou ja.. Drankjes drinken in de drukste straat van Kuta wat een soort Lloret de Mar en Salou is).

Het hotel was wel een beetje bijzonder trouwens waar we in sliepen met Judith en Iris. Toen we ingecheckt waren liepen we naar onze kamers. Een van de andere kamers op onze galerij viel ons meteen op! De deur stond open, de gordijnen waren open en er zaten allemaal barsten in het raam. Ook was de hele kamer bezaaid met troep en afval. Echt een kamer waar zich een drama heeft afgespeeld dachten wij. De kamers waren in het algemeen al een beetje vreemd. Alles was paars, het leken wel hoerenkamers! Maar goed, de beruchte kamer stond open en we hoorden hoorde een raar geluid. Bleek dat alle kranen openstonden! En die waren er drie in totaal! Die van de wastafel, de douche en die van het bad. Zo raar! Die waren het ergens niet mee eens dachten wij! We hebben wel gelachen weer!!

Op 1 april was het dan zover en kwam Vernon ons vergezellen! Eindelijk! Hij kon z'n paspoort versneld aanvragen en zijn ticket omboeken om er alsnog bij te zijn. We zijn afgereisd naar Ubud, ook zo'n leuk plaatsje op Bali. Hier heb je de rijstvelden, het raften, de koffieplantages, Monkey Forest, de Ubud Market, Elephant Cave en nog veel meer. We hebben veel gedaan zoals het raften! Echt een geweldige ervaring. Eerst een hele wandeling door de rijstvelden en de jungle naar beneden naar de rivier. Dat was een hele uitdaging hoor! Maar eenmaal daar aangekomen konden we verkoeling in de rivier opzoeken. We hadden een hele leuke gids die ons meenam de rivier op! Mooie natuur onderweg. Alles ging goed tot een boot voor ons op z'n kant terecht kwam. Twee mensen vielen in het water en toen brak de paniek uit. Ze kwamen onder de bootjes die daarna kwamen en dat waren er een paar (waaronder ons bootje). Wel werd er meteen gehandeld en geprobeerd om ze het water uit te hijsen. Dit duurde veel te lang naar mijn idee maar toch is het goedgekomen. Maar de angst in de ogen van die mensen vergeten we niet zo snel. Gelukkig zijn de mensen uit Indonesië niet zo dat ze blijven hangen in de negatieve gebeurtenissen. Ze maken er meteen weer het beste van en we gingen verder! Gelukkig geen gewonden gevallen en alsnog een mooie tocht gemaakt. Gedoucht onder watervallen onderweg en een drankje gedronken aan de rivier.

Verder hebben we alles gedaan wat ik genoemd heb over Ubud. Monkey Forest was echt heel leuk! Een soort apenheul maar dan nog leuker. Zoveel apen en allemaal los! Je kan ze voeren en met ze op de foto (als ze zin hebben). We hebben zelfs gezien dat ze kunnen zwemmen, zelfs onder water!! Zo leuk! De Elephant Cave viel een beetje tegen. Dit zijn twee tempels bij elkaar. Een Hindoeïstische tempel en een Boeddhistische tempel. Maar we hebben inmiddels al zoveel tempels gezien dat deze een beetje in het niets vielen. Maar ach! Wel hebben we een leuk hike gedaan door de rijstvelden. Zo mooi! Gewoon op eigen houtje en we hebben echt veel gezien. Veel mensen die aan het werk waren op het land en in de rijstvelden. Erg bijzonder!

Daarnaast hebben we natuurlijk de Ubud Market bezocht. Helaas hebben we echt geen ruimte meer in onze backpacks dus het was afzien. Veel troep maar ook wel hele leuk dingen. De markt is een tijd geleden trouwens gerestaureerd maar de week voordat wij er waren is er brand geweest dus een groot deel is afgebrand. Zo zonde!! Maar ja, niks aan te doen. Naast alle activiteiten in Ubud hebben we ook nog Kitty haar verjaardag een beetje over gevierd. Aangezien we op niet zo'n leuke plek waren toen Kitt jarig was had ik geregeld met Judith, Vernon en Iris dat we nog wat zouden doen. We hadden slingers, ballonnen, champagne, een kaart, taart met kaarsjes en zelfs cadeaus! Helemaal geslaagd was het! Zo leuk! Helaas moest Iris de eerste dag in Ubud al naar huis ivm haar schema van Emirates. Ook was ze niet zo lekker dus moest ze uitzieken thuis.

In Ubud hebben ze trouwens ook hele leuke restaurantjes met heel goed eten! Eén avond hadden we gegeten met live Jazz muziek, echt geweldig! Ook hebben ze lekker ijs, een Starbucks en zoveel leuke winkeltjes! Een plek om een nog eens naar terug te gaan.

Na Ubud was het tijd om terug te gaan naar Seminyak. Hier hadden we een Villa gehuurd samen met een oud klasgenootje van de hotelschool van mij en met Judith en Vernon. Een hele mooie Villa vlakbij het centrum. We hadden scooters gehuurd, boodschappen gedaan en lekker ons eigen ding kunnen doen. We hadden zelfs een zwembad! Beter kon gewoon niet!

We hebben hier een week gezeten. We hebben best veel gedaan in deze week. Lekker uitgeslapen, zelf ontbijtjes gemaakt (heerlijk!!), naar Tanah Lot geweest. Dit is een tempel die in het water staat en die alleen te bereiken is wanneer het eb is. Helaas konden we niet vinden wanneer het nou eb was en dus waren we te laat.. We hadden afgesproken om met twee Nederlandse meisjes te gaan (die hebben we ontmoet in Pangandaran) en ons groepje. Zij konden het ook niet vinden helaas dus we waren er een soort van voor niks. Het bleek later wel dat je er niet echt op/in mocht als toerist zijnde dus ach, zoveel schade was er niet! We hebben een mooi uitzicht gehad en mooie foto's kunnen maken (én lekker bijgeklets met de Nederlandse meiden!).

Naast de Tanah Lot hebben we een waterval bezocht, een hele mooie. Hier hebben we lekker in gezwommen en gerelaxt bij de waterval. Ook zijn we naar een zilversmid geweest. Een soort kleine fabriek waar ze sieraden maken, onder andere Buddha to Buddha armbanden maar dan zonder het officiële merkje erop. Die fabriek is wel op Bali maar is niet toegankelijk voor toeristen en is op een ‘geheime’ locatie. Ach, dit was ook goed! We waren hier ook al geweest met Iris, we hadden toen al besloten wat we wilden dus het was heel simpel. We hebben met ons groepje best veel gekocht en nog veel korting gekregen! Kitty en ik hebben een armband gekocht als aandenken aan onze grote reis!

Verder is de week gevuld met bezoekjes aan Uluwatu, een mooi kustplaatsje in het zuiden van Bali. Een tempel die op het meest zuidelijke puntje staat. Niet heel bijzonder die tempel maar wel de omgeving! Mooie kliffen, mooi water en een mooie loop langs de kust. Prachtig! Hier ook wilde apen gezien! De dag daar vlakbij mooi afgesloten aan het strand met zonsondergang! Het leven is zo mooi!!

De laatste dag in de Villa zijn we naar Nusa Dua geweest, ook het zuiden van Bali maar dan de andere kant van Uluwatu. Prachtige stranden (mooier dan de rest van Bali vinden wij) en hier hebben we lekker op het strand gelegen. Mooie afsluiting van de week!

Na de Villa was het voor Judith en Vernon tijd om hun laatste twee dagen samen door te brengen op Nusa Lembongan, een eilandje rechts onder Bali. Hier hield onze vakantie samen dan ook op. Dan zie je maar weer hoe snel de tijd gaat en dat twee weken niet zoveel voorstellen. We hebben hun koffers nog even gevuld met wat spulletjes van ons (scheelt weer gewicht!) en toen zijn wij naar Lombok vertrokken.

De reis naar Lombok was heel simpel en relaxt. Je kan er met de boot heen maar dan ga je via de Gili eilanden. Een retourtje was duurder dan met het vliegtuig! Dus de keuze was snel gemaakt. En we vlogen ook nog eens met Garuda! Een goede airline dus mijn vader weer blij ;) en dat zorgde er voor dat we er zo waren. De vlucht is nog geen uur (ook al geven ze aan van wel!) en binnen no time hadden we een eilandwissel gedaan.

Op Lombok aangekomen word je overspoeld door de locals die weer van alles aanbieden. Voornamelijk taxi's en ritjes naar van alles en nog wat. We hadden vrij snel een taxi gevonden die op de meter rijdt (is toch wat fijner en dan word je niet zo snel opgelicht) en toen zijn we richting Senggigi gegaan. Een plaatsje aan de westkust van Lombok. We merkten meteen al verschil met Bali. Het is op Lombok zo rustig, zo weinig toeristen, vele stukken onbebouwd etc. De natuur is wel heel mooi weer, net als de rest van Indonesië!

In Lombok hebben we eigenlijk niet zo heel veel gedaan. Wel hebben we weer lekker onze was laten doen, dus alles rook weer fris en was weer netjes. Verder hebben we ons even onder handen laten nemen bij een spa. Een heerlijke massage op traditionele wijze. Nou ja heerlijk.. Onze kuiten hadden het zwaar te voortduren. Maar ach, na zoveel kilometers afgelegd te hebben was dat wel eens nodig. Een uur later voelde we ons weer een soort van herboren!

Naast de spa hebben we lekker gerelaxt en dit kwam ook grotendeels door het weer. Lombok heeft minder geluk met het weer. Veel regen hebben we gehad, onweer en dat sommige dagen de hele dag door. Ach ja, wat doe je eraan? Verplicht rust houden heet dat ;) nou ja het kan erger. Wel zijn we een dagje naar Kuta geweest op de scooter. Kuta is een plaatsje in het zuiden van Lombok. Grappig, want op Bali heb je ook een plaatsje dat zo heet. Het is wel dag en nacht verschil tussen Kuta Lombok en Kuta Bali trouwens. Op Lombok is het allemaal wat primitiever en veel rustiger. We hebben hier lekker rond gereden (het weer was daar trouwens vele malen beter!!) en we kwamen toen uit bij het Novotel Resort. Een prachtig complex aan het strand en we hebben hier onze dag doorgebracht. Voor een klein bedrag mag je gebruik maken van de faciliteiten en dat hebben we dan ook gedaan. Lekker gedobberd in de zee en van de zon genoten op de heerlijke ligbedjes. Niet verkeerd toch?

Ja, Lombok was al het derde eiland wat we van Indonesië gezien hebben. Daar komen er nog 5 bij. Wel hele kleintjes maar toch! In ons volgende, en laatste blog, zal ik daar meer over vertellen. We zitten nu weer in Seminyak, in ons favoriete hotel (Favehotel). Onze laatste twee nachtjes in Indonesië en op dit heerlijke eiland Bali. Waar is onze reis gebleven vragen we ons nu af? Bijna 8 maanden die voorbij gevlogen zijn! Zondag reizen we af naar Singapore en dan gaat het helemaal hard! Ik hoop dat jullie genoten hebben van onze blogs (en nog steeds doen) en we zullen jullie nog één keer mee laten genieten van onze avonturen. Nog 6 dagen lieve mensen, dan zijn we er weer! Tot snel!

Veel liefs,
Kitty en Nienke

• 29 April 2016 - 11:02

Kees / Papa:

Prachtige verhalen weer! Inderdaad nog maar een klein weekje en dan zijn jullie al weer thuis.
    Zal wel even wennen worden. Niet meer zoveel reizen, ander weer (soms nog gewoon koud!!), RECHTS rijden ;-) , met bijna iedereen Nederlands praten, weer op je Eigen kamer slapen, noem maar op.

Voor ons ook weer een beetje wennen. Weer een extra persoon in huis, voor een person extra boodschappen doen en koken, de was doen, etc.

Maar vooral ook heel erg gezellig dat jullie er weer zijn.

Overigens maar goed dat we een lang (4 dagen) weekend hebben. Kunnen we al jullie verhalen rustig aanhoren en verwerken. Dat zal wel een klein 'wervelwindje' worden.

Toto volgende week donderdag meiden!

• 30 April 2016 - 05:31

Lidwien:

Wat een geweldig verhaal weer en mooie avonturen prachtig om zo mee te reizen . En ja het is zeker snel gegaan . Geweldig meiden toppers zijn jullie tot gauw

• 02 Mei 2016 - 14:43

Saskia:

Geniet nog even van de laatste dagen en tot gauw
    liefs sas en de rest