Leven als een backpacker - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Leven als een backpacker - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Leven als een backpacker

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

23 September 2015 | Laos, Luang Prabang

Woensdag 23 september 2015

Hello you guys,

Allereerst onze/mijn excuses voor het lange wachten op weer een spannend blog van ons. We zijn inmiddels 2 weken weg en ik kan je vertellen dat de tijd echt vliegt. Door de hoeveelheid indrukken die we nog elke dag opdoen, komen we er niet altijd aan toe om onze verhaaltjes bij te werken (en dus ook ons blog niet). Sorry!!

Maar het gaat goed met ons hoor. Zoals ik al zei, we zijn twee weken verder. Twee weken geleden kwamen we aan in Bangkok. Een behoorlijke cultuurshock kan ik jullie wel vertellen.. Het vliegveld nog niet eens zo zeer maar meer de rit naar ons eerste hostel. We werden gelukkig opgehaald en we hadden onze taxi al snel gevonden. Het wachten was alleen op twee andere Nederlanders. Dit duurde even maar goed.

Onderweg was het een gekkenhuis. We zaten midden in de Thaise spits om het zo even te noemen. Zoveel auto's op de weg, allemaal links rijden (ook al wennen) en iedereen rijdt als idioten!! Onderweg zie je veel armoede (krottenwijken), rare reclameborden en een hele andere manier van leven. Maar goed, dit zou ons 'leven' worden de komende tijd.

Eenmaal in het hostel aangekomen te zijn konden we (gelukkig) onze kamer al in. We waren behoorlijk verreisd en hadden behoefte aan een bed en een douche. Gelukkig hoefden we de kamer niet te delen en konden we een beetje al onze spullen uitpakken. De eerste dag hebben we eigenlijk alleen een beetje geslapen, een supermarkt gezocht en wat op sociaal media gezeten (en het thuisfront natuurlijk bericht!). Alleen al om door de straten van Bangkok te lopen was een hele belevenis. Je wordt constant aangesproken door taxi's en tuktuks. En dat terwijl we alleen eten en drinken wilden, meer niet!!

In Bangkok hebben we de rest van de dagen lekker de toerist uitgehangen. De eerste dag zijn we de hoogtepunten langs gegaan. The Grand Palace (van de koning). Hier word je sowieso al genaaid (dit wisten we al dus hielden we er rekening mee). De ingang is namelijk even zoeken. In die zoektocht vertellen allerlei tuktukrijders je dat het paleis gesloten is en dat ze een mooiere tempel weten (maar dan moet je ze wel betalen natuurlijk). Allemaal onzin! Het paleis is gewoon dagelijks geopend van 10:00-16:00. Wel bizar hoeveel mensen hier intrappen. Wij dus niet gelukkig haha!

Voor het paleis zijn we nog naar de liggende buddha geweest. Deze is enorm en helemaal goud! Onze eerste ervaring met schoenen uit en een doek over je schouders. Helaas regende het die dag pijpenstelen en waren we twee verzopen katjes. Enig, op zo'n eerste dag!

Bij het paleis hebben we een Nederlandse jongen leren kennen waar we die dag mee opgetrokken zijn. Hij was een beetje onze gids, heel handig! Na het paleis zijn we nog wat andere tempels langs gegaan en is onze gids naar het hostel gegaan (wat overigens hetzelfde hostel was als die van ons!). Kitty en ik zijn naar het grootste winkelcentrum van Bangkok geweest, het MBK. We waren namelijk opzoek naar een GoPro. Voor de mensen die niet weten wat dit is, dit is een actioncamera die heel populair zijn nu door de goede kwaliteit filmpjes die je kunt maken. Na wat goede research hebben we een betrouwbare winkel gevonden en werden we de blije eigenaren van deze GoPro! We waren door het dolle heen! Daarna lekker terug naar het hostel om ons op te frissen (zo'n vieze stad met regenbuien doet niemand goed). Daarna lekker gegeten met onze gids en 's avonds zijn we naar de Skybar geweest. Je hebt er zo'n zeven in Bangkok maar deze is bekend door de filmopnames van The Hangover (een Amerikaanse film). Dus dat was wel heel erg leuk. Wij semi netjes gekleed (lees: lange rok met Nikes eronder) erg charmant (NOT!). Maar als backpacker Heb je niet zoveel te kiezen. Ondanks dat hebben we een leuke avond gehad met kneiter dure cocktails en een betoverend uitzicht. Een geslaagde eerste echte dag Bangkok!

De tweede dag hebben we (op aanraden van meerdere mensen) een fietstocht gedaan bij Co van Kessel. Een tour om aan te raden aan iedereen die wil fietsen in Bangkok! Het goot weer van de regen maar gelukkig konden we onze tassen achterlaten en kregen we poncho's! Het was een geweldige tocht. We kwamen langs plekken die niet in de Lonely Planets staan en die is juist het leukste. Fietsen over hele smalle weggetjes boven water en door het kleine stukje oerwoud. Ook hier overheerst de armoede. Onderweg heerlijke lunch gekregen en lekker gegeten met de groep. Het was echt geweldig! We hebben de meest kleine straatjes gezien en de kleinste huisjes met heel veel mensen die daar wonen. Bizar gewoon. Na de fietstocht hebben we onze spullen opgehaald in het hostel en hebben we een taxi genomen naar het treinstation, onze volgende bestemming stond te wachten: Ayutthaya!

Op het station moesten we een klein uurtje wachten en we hebben toen even gegeten. Het is niet te vergelijken met Amsterdam centraal. Er staan namelijk overal rijen stoelen waar je relaxt kunt wachten op je trein. Er staan hele grote foto's van de koning en zijn vrouw en een enorm grote tv met allerlei dramaseries die worden afgespeeld. Helaas had onze trein vertraging, 15 min. Niks nieuws zou je denken met de NS in je achterhoofd. Omdat we wel op tijd wilden zijn op het perron gingen we 15 min van te voren lopen naar het perron. Wat denk je? Rijdt die trein voor onze neus weg. Ik als een gek er achteraan (want dat verschilt wel van Nederland, er zit gewoon een mannetje buiten de trein die ik aan kon spreken). Het moet er heel grappig uit hebben gezien, twee Nederlandse meiden met een hele grote backpack en een tas voorop, als een gek rennen over het perron. Maar het werkte, de trein stopte en we mochten nog mee! Bizar toch? In Nederland is het: dicht is dicht en pech gehad. Gelukkig voor ons dus. In de trein moesten we op zoek naar onze plekken (ja je hebt vaste plekken). Maar Kitty zat vast met der backpack (de halletjes zijn zo onwijs smal en wij waren te vol beladen haha). Dus ik moest in m'n achteruit maar dit ging ook niet meer. Gevolg; een enorme lachbui!

De treinrit duurde gelukkig maar 3 uur alleen hadden we nog geen hostel geboekt. Dus daar nog op zoek naar een hostel. Taxi's die geen Engels spreken dus het duurde even maar het lukte al redelijk snel. Helaas had de eerste kamer in het hostel bedbugs (bedzwans!). Dus wij wilde absoluut een nieuwe kamer. Met veel handen- en voetenwerk lukte dit en onze oude kamer was de volgende dag meteen out of order. De hele kamer overhoop! Werkte dus wel! We zijn 1 dag in Ayutthaya gebleven om per fiets alle oude vervallen tempels af te gaan. Een geweldige fietstocht waarbij we weer veel gezien hebben. Helaas ook olifanten met bakjes als attractie, vreselijk :( maar helaas doe je er niks aan). Als lunch hadden we de beroemde tosti's van de Seven Eleven gescoord. Op aanraden van Nadja! Dit is goedkoop en heel erg lekker. Ze doen ze voor je in het apparaat en klaar ben je! Helaas had ik tegen het einde aan een klapband! Dus het laatste stuk moesten we lopen. Maar ach, eigenlijk wel grappig!

Ik schrijf dit blog vanaf de slowboat onderweg naar Luang Prabang. We zijn inmiddels in Laos en zijn begonnen aan de tweede dag van de slowboat (duurt 2 dagen). Maar merk dat dit blog al behoorlijk lang wordt/is. Ik zal daarom dit blog schrijven tot en met de eerste week om jullie een beetje te sparen ;)

Goed, na de fietstocht in Ayutthaya hebben we wat gedronken bij het hostel en hebben we onze spullen gepakt en zijn we terug gegaan naar het station. Hier kaartjes gekocht voor de nachttrein naar Chiang Mai. Hiervoor nog even pizza gegeten tegenover het station, heerlijk! Helaas had deze trein een uur vertraging (wat 5 kwartier bleek te zijn). We werden op het station echt aangestaard door alle locals. Twee meiden met een enorme tas en dan ook nog een gewone tas, ze lachten ons zelfs uit! Maar het kon ons allemaal niet schelen. Eenmaal in de trein hebben we nog even gezeten en gekletst en toen werden onze bedjes uitgepakt en opgemaakt en konden we gaan slapen. Alhoewel, slapen doe je niet echt! De trein rijdt zo idioot hard, allemaal bochten en hobbels maar het is een geweldige belevenis!

Eenmaal op het station aangekomen word je belaagd door taxichauffeurs! We hadden voor onszelf een prijs afgesproken wat we maximaal wilden betalen en 5 minuten later zaten we in de taxi onderweg naar ons hostel. De eerste keer in een slaapzaal ipv privékamers. De kamer was nog niet schoon. Wel konden we al douchen gelukkig. Ik kan jullie namelijk vertellen dat een mens niet zo lekker meer ruikt na een dag fietsen in de hitte en een nacht in de nachttrein. Hier waren we zwaar aan toe! Hierna afgesproken met onze Nederlandse gids en hebben we scooters gehuurd om de eerste tempel bovenop de berg te bekijken. Een geweldige rit er naartoe. Zoveel chaos, overal tussendoor etc. En toen de berg op! Het uitzicht werd steeds mooier en de natuur ook. De tempel stond helemaal bovenop wat de klim meer dan waard was. Hier weer veel buddha beelden, veel goud etc. Na deze tempel hebben we nog een tempel bezocht maar die viel een beetje tegen. Kitty en ik gingen terug naar het hostel en hebben ingecheckt en we zijn toen gesetteld. We sliepen met 12!!!! man op een kamer. Even wennen maar toen we de shock te boven waren hebben we ons opgefrist en zijn we gaan eten met onze gids en een Duitse jongen. We vielen met onze neuzen in de boter doordat er een sunday market was. Net Frankrijk, allemaal leuke kraampjes. Prima eerste dag in Chiang Mai.

De dag erna zijn Kitty en ik er samen op uitgetrokken. We hebben alle tempels bezocht in de omgeving en hebben weer veel gezien. De laatste dag hebben we een tocht gedaan met onder andere olifanten. We wilden een trekking doen van 2 dagen maar we waren de enigen dus dit vonden we niet zo leuk. Uiteindelijk een dagtocht gedaan. Allereerst met olifanten in de rivier gedobberd (we mochten ze wassen en voeren) en een stukje op ze rijden (nee, niet in bakjes!!). Daarna gingen we raften en hebben we verkoeling gezocht bij een waterval. Heerlijk! Een hele leuke dagtocht. Die avond dachten we op tijd te slapen omdat we de dag erna naar Pai wilden maar dit ging wel even anders. Ik zal jullie vertellen waarom:

Rond 2:30 midden in de nacht, was er eerst een jongen die alle lichten aandeed. Toen ik hem vroeg om ze uit te doen ging hij een discussie met mij aan. Omdat ik hier te moe voor was heb ik m'n hoofd omgedraaid en ben verder gaan slapen (althans, proberen). Hij bleef echter praten maar luisterde wel uiteindelijk. Even later, toen ik alweer sliep, werd ik wakker van gestommel naast m'n bed. Ik dacht eerst dat Kitty naast mij stond maar al snel zag ik dat het een Engels meisje was van verderop. Ze bleef maar tegen de kast en de muur oplopen (duidelijk geval van slaapwandelen). Ze wilde zelfs mijn bed instappen. Ik heb haar geprobeerd wakker te maken en weg te sturen maar dit lukte niet zo goed. Ze probeerde het toen ook nog bij Kitty. Na een tijdje werd ze geroepen door wat vriendinnen van der. Ik dacht, hè hè, nu verder slapen. Nog wat woorden met Kitty uitgewisseld (wat een gek hè?! Ja echt niet normaal!) en toen hoorde ik water lopen. Ik dacht eerst wat is dit maar al snel wist ik het en keek ik Kitty aan (ze had haar telefoon aan). We zeiden; dit kan niet waar zijn toch??!!! Helaas bleek het toch waar te zijn, het beste meisje zat te plassen op de grond, middenin de slaapzaal. Een van haar vriendinnen kwam er pas achter toen ze er middenin stapte en keihard gilde. De hele slaapzaal was inmiddels wakker! Alle lichten aan en ze maakten het beste meisje behoorlijk belachelijk (incl. Foto's en filmpjes maken). Je maakt nog eens wat mee zo! Na heel veel gelachen te hebben zijn we verder gaan slapen. Gelukkig werd het wel opgeruimd maar het stonk wel! Het erge hiervan is dat een jongen zijn backpack vlakbij het meisje lag en deze was dus zeiknat van haar urine.. En bedankt!

Na een wat onstuimige nacht hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar onze volgende bestemming gegaan, Pai. Ligt heel noordelijke in Thailand. Met een minibusje daarheen. We wisten dat het een slingerweg zou worden dus we zijn gaan slapen en zijn alleen wakker geweest bij de tussenstop. 3 uur later kwamen we aan in het mooie Pai!

Voor nu laat ik het even hierbij. Ik zal snel m'n volgende week verwerken in een blog zodat jullie ons kunnen volgen. We doen ons best om jullie er een beetje bij te houden. Nog een kleine 4 uur en dan komen we (eindelijk) aan in Luang Prabang. We zijn heel erg benieuwd.

We keep in touch!
Heel veel liefs

• 23 September 2015 - 19:06

John:

Jemenee meiden jullie hebben in korte tijd al wat meegemaakt zeg. Ik zit er helemaal in, alleen de lucht mis ik. :)
    Ik ben nu al benieuwd naar jullie volgende gebeurtenissen. Veel plezier en geniet er van.

Groetjes

John

• 24 September 2015 - 11:07

Lidwien:

Geweldig die verhalen zijn nu goed op de hoogte geweldig meiden zo beleven jullie wel geweldige dingen spannend . Wacht met plezier op jullie volgende verslag helemaal toppie . Succes verders.

• 24 September 2015 - 12:15

Opa Idsinga ( En Oma ):

Lieve Nienke en Kitty, bedankt voor het geweldige verslag, we hebben er van genoten, Zo maak je wat mee! We vinden het heel fijn, dat jullie zo genieten, wat een wereld en vooral wat een mooie natuur.
    Hier regent het momenteel, echt herfst.
    lieve groeten en een stevige knuffel van Oma en Opa.

• 24 September 2015 - 12:25

Marion:

Nou lieverds, wat een avonturen al die eerste twee weken! Super leuk om te lezen. Geniet ervan!

• 24 September 2015 - 17:23

Brigitte:

Jeetje wat leuk om te lezen. Klinkt gezellig avontuurlijk en veel gezien.

• 24 September 2015 - 19:45

Peggy:

Jeetje wat gaaf meiden!! Jullie hebben al een hoop mooie en leuke dingen meegemaakt. Ben benieuwd wat jullie allemaal nog te wachten staat. Heel veel plezier daar meiden!! Geniet ervan. Ik wacht vol spanning tot jullie volgende verslag. Dikke kus!!

• 25 September 2015 - 16:57

Rob Homringhausen:

Hoi Nienke, wat een mooie verhalen al, geniet van al jullie avonturen, ik blijf ze volgen op deze blog!

Groetjes, Rob

• 25 September 2015 - 20:03

Anouk:

Yessss een blog! Leuk meiden! Ik ben nu al jaloers op jullie. Willen jullie zo'n megagrote gouden buddha meenemen voor me? Lijkt me leuk voor in mn woonkamer:) geniet!

• 26 September 2015 - 08:45

Manon:

Wat een ontzettend gaaf verhaal!! En wat een avontuur, nu al!! Echt super leuk om alles te lezen en het zo bij te houden. Wacht met spanning op het volgende verhaal!

• 28 September 2015 - 21:13

Cor En Gerda Kant-Stammes:

Nien wat hebben jullie al een massa meegemaakt, buiten alle indrukken die jullie so wie so overal opdoen. we genieten met jullie mee en zagen Bangkok met zijn Buddha's en tuctucs zo weer voor ons.
    je moet het inderdaad gezien hebben als je je daar een voorstelling bij wilt maken.
    Enjoy yourselves, have fun and keep smiling. dikke kus van Cor en Gerda.