Cruise de la cruise - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Cruise de la cruise - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Cruise de la cruise

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

02 November 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Hello from the other side! (Om even in de sferen van Adele der nieuwe nummer te blijven!

Het is alweer even geleden dat jullie van ons gehoord hebben dus we zijn jullie weer wat mooie verhalen verschuldigd! We zijn inmiddels alweer 3 weken aan het touren op de motor en zijn bijna op onze eindbestemming in Vietnam aangekomen; Ho Chi Min, of terwijl, Saigon. Dit is de oude naam van de stad. Morgen zullen we vertrekken om de laatste 200km af te leggen op onze motors en deze dan hopelijk tegen een goede prijs weer te verkopen! We gaan het zien. Eerst maar even terug naar het begin van ons motoravontuur.

Onze eerste rit heeft ons naar Halong geleid, een heel mooi plaatsje aan de kust. Hier hebben we een tour voor geboekt. We werden door een taxi naar de terminal gebracht voor de boten om vervolgens overgedragen te worden aan onze gids voor die twee dagen. Er was enige vertraging omdat de groep uit Hanoi kwam en file had op de weg. De groep bestond grotendeels uit jonge mensen zoals wij dus hartstikke leuk. We werden op de boot door de gids voorgesteld als twee helden (omdat we helemaal op de motor naar Halong waren gereden!). Best wel grappig. Daarna hebben we lekker geluncht en stopte we bij de eerste plek; de grotten. Halong Bay beschikt over heel veel grotten maar de grotten die wij bezichtigd hebben schijnen de mooiste te zijn (misschien een verkooppraatje maar mooi waren ze zeker!). Echt te gek gewoon. Binnenin grot was het druk met toeristen en waren er overal mooie lampjes om de grotten te verlichten. Ondertussen kregen we informatie over de vormen van de grotten en de geschiedenis. Hierna gingen we verder op de boot. Alle dagen daarvoor was het bewolkt geweest maar toen wij begonnen aan de tour brak het mooie weer aan en daar profiteerden wij goed van! Bovenop het dek lekker in de zon met onze toet, heerlijk! De stop erna was om de kajakken of lekker in een vissersbootje te stappen om vervolgens rond gevaren te worden. Kitty en ik gingen kajakken omdat dit in onze tour zat. Een leuke ervaring wat ons prachtig uitzicht opleverde. Er waren verschillende verscholen baaitjes waar we een kijkje hebben genomen. Omdat het zo rustig en stil was, was het nog mooier. Het eerste baaitje wat we in kwamen zorgde voor een 'wauw' momentje. Ik heb zeker een halve minuut met mijn mond open gezeten omdat het uitzicht en de stilte zo mooi waren! Echt te gek! Dat maak je niet vaak mee. Ook het tweede baaitje gaf dezelfde impressie. Wauw! We hebben verder lekker rond 'gevaren' en zijn daarna terug de boot op gegaan. We hebben toen lekker genoten bovenop het dek van de zon en van het uitzicht totdat we aankwamen bij Cat Ba. Een prachtig eiland waar we zouden slapen die nacht. Een simpel maar net hotel waar we sliepen, met een vissig-diner (niet echt iets voor mij) dus daarna nog even iets kleins gegeten ergens anders (Kitty een mega groot dessert! Chocoladecake met slagroom!). We hebben er een leuk avondje van gemaakt en zijn redelijk 'vroeg' ons bed in gegaan. De volgende ochtend weer vroeg uit de veren voor de laatste uurtjes op de boot met lunch en daarna de kade weer op in Halong. We zijn die dag doorgegaan naar Ninh Binh.

Ninh Binh heeft zelf niet zoveel bijzonders. Een sfeerloze stad, weinig restaurantjes of leuke dingetjes. De omgeving is daarentegen wel heel erg mooi! We wilden het nationaal park bezoeken die dag erna. Dit pakte helaas heel anders uit. Het werd een langere rit dan verwacht. Door de kleinste dorpjes hebben we gereden op zoek naar het park. Ook hadden we een ander hostel geboekt omdat het eerste hostel echt niks was! Helaas is deze dag in het water gevallen, ook omdat we het hostel niet konden vinden. Uiteindelijk het national park wel gevonden maar het hostel was ons een raadsel. Iedereen in de omgeving gevraagd en iedereen stuurden ons een andere kant op. We waren er op een gegeven moment helemaal klaar mee! We hadden honger, dorst en alles was op. Moesten plassen dus onze Sims-balkjes waren weer behoorlijk rood!! We hebben op een gegeven moment het hostel opgebeld en de eigenaar kwam ons ophalen. Het bleek helemaal verstopt te zitten en dat hadden we nooit gevonden zonder gids.

Het hostel was zoveel beter dan het hostel daarvoor. Het waren een paar schattige huisjes en we konden onze kamer kiezen. Ze hadden twee hele lieve honden die ons verwelkomden en waarvan de jongste constant aandacht zocht. Zo leuk! De eigenaar wilde alles voor ons doen, zo ook diner maken. Hij vroeg of we springrolls wilden hebben (loempia's). Dat wilden we wel! Later die avond kregen we een complete maaltijd vers bereid en hebben we zitten genieten! Heerlijk dat het was en het kostte geen drol! Die avond hebben we nog met de eigenaar, en een andere backpacker, aan de rice wine gezeten (erg sterk!). Heel leuk! Het National park hebben we die ochtend erna maar even kort bezocht om er toch niet helemaal voor niks geweest te zijn. Daarna zijn we doorgereden naar Cua Lo, een badplaats.

Ook deze plaats had ons weinig te bieden. Wel waren we toe aan een dagje strand! De rit er naar toe ging prima maar helaas kwamen we later aan dan verwacht. We hadden van de jongens gehoord dat er een luxe hotel was waar je goedkoop kon slapen. We zijn hier naartoe gereden en hebben onderhandeld over de prijs. Ze begonnen met 700.000 dong. Dat is ongeveer 30€ per nacht. Dit vonden we teveel. We zijn weg gelopen om een ander hotel te zoeken. Toch kwam ze achter ons aan omdat ze ons graag wilde hebben. Ze bood toen 600.000 dong. Ook dat deden we niet en weer liepen we weg. Nogmaals kwam ze achter ons aan en toen kregen we de kamer voor 500.000 dong (ongeveer €20). Voor een keer vonden we dat prima dus zijn we lekker ingecheckt en hebben we nog even in de zee gelegen! Helaas had het stadje geen 'normale' restaurants maar alleen van die Vietnamese eettentjes. Omdat wij allebei niet graag 'van de straat' eten hebben we maar besloten om in het hotel te eten. Wel wat duurder maar ach, die dag hadden we amper kosten gehad dus kon het wel voor een keer! We zijn lekker film gaan kijken die avond (ze hadden een leuke filmzender!) en die dag erna met gierend banden vertrokken! Na het uitchecken kwam mevrouw van de receptie nog wel achter ons aan omdat we ons water niet betaald hadden (dat was kennelijk niet gratis) dus dat was nog even een leuke actie). Maar netjes de flesjes terug gegeven (ze waren nog vol) en snel vertrokken. Weg uit het gat!

Daarna stond Phong Nha op de planning. Deze rit begon goed, echter had ik tijdens de rit een tikkend geluid aan m'n motor. In eerste instantie dacht ik dat m'n motor te vol getankt was. Het leek eerst namelijk op een klotsen geluid van de benzine. Leek mij sterk maar het zou kunnen. Het ging alleen niet erg naarmate we meer gereden hadden en het werd erger. Een aantal keer gestopt maar niks kunnen vinden. Het leek onder m'n voorwiel vandaan te komen. We besloten verder te rijden en in Phong Nha een mechanic (garage) te zoeken. De rit ging verder prima en we kwamen voor het donker aan. Een klein guesthouse aan de rivier met een mooi uitzicht op de bergen! Die avond hebben we weinig gedaan omdat we toch wel moe waren. De dag erna eerst naar een mechanic gegaan, de motors na laten kijken. Bij mijn motor bleek het een pin te zijn in m'n voorwiel die stuk aan het gaan was. Deze hebben de vervangen en meteen de olie laten verversen (moet ongeveer elke 500-1000km). Ook bij Kitty de olie laten vervangen en der spiegel vast laten zetten. Toen naar de grotten geweest in het National Park daar. Er zijn meerdere grotten maar wij hebben alleen de Paradise Caves bezocht. Ze hadden ook de Dark Caves alleen moet je dan veel kruipen door kleine ruimtes en daar ben ik niet zo'n fan van! Je moest door het park heen om de grotten te bezichtigen. Een prachtige natuur wat een mooie rit opleverde! Onderweg de nodige foto's gemaakt natuurlijk. Bij het park aangekomen moesten we betalen voor het parkeren van de motor (het ligt Nederland wel met die parkeerkaarten!) maar goed, daarna doorgelopen naar de ingang. Hier nog een Nederlandse jongen tegengekomen die we al vaker waren tegengekomen. Kleine wereld hoor die backpackerswereld!

De grotten lagen hoog gelegen. We moesten eerst een bijna 1km lang pad omhoog lopen! Een goede workout voor ons. De billen en benen werden weer goed getraind. We dachten eerst nog, hoezo Paradise? Waar komt die naam vandaan?! Ondanks het mooie uitzicht gedurende het pad omhoog. Maar eenmaal daar aangekomen bleek de naam goed gekozen te zijn! Wat een prachtige grotten zeg! Ik ben normaal gesproken niet zo'n grotten-fan maar dit was heel mooi! Eerst moesten we vele trappen naar beneden en daarna kon je heel diep de grotten in. Alles was mooi verlicht en we keken onze ogen uit! Ook hier kwamen we weer bekende tegen! Amanda en Bishop met het zusje van Bishop, Mell. Mell en Bishop komen uit Australië en Amanda uit Canada. Bishop heeft twee jaar in Canada gewoond en daar heeft hij Amanda ontmoet. Zulke leuke mensen!

Echter, toen we de grotten verlieten was er een volleybalwedstrijd bezig. Heel de parkeerplaats stond vol met toeschouwers en de jurytafel etc. Leuk om te zien! Helaas waren we daarna niet meer zo blij aangezien Kitty een lekke band had. Toch terug gereden en deze laten maken. Beetje pech maar goed. 's avonds een lekkere hamburger gegeten en hebben we nog gezellig wat gedronken met Amanda, Bishop en Mel.

De dag erna zijn we afgereisd naar Hue. We hadden al gehoord dat het een drukke stad was met veel scooters en dat je er goed moet uitkijken. De rit er naar toe ging weer prima en we waren ruim voor het donker aangekomen. Inderdaad en behoorlijke drukte in de stad maar we vonden het wel weer even lekker al die gezelligheid om ons heen na al die kleine dorpjes. We hadden een heerlijk hotelletje geboekt waar we einde van de middag incheckte. We hebben toen een plan gemaakt van wat we wilde doen en toen zijn we 's avonds lekker wezen eten en hebben we de Skybar opgezocht. Helaas viel dit een beetje tegen en werd het een avondje 'vroeg' naar bed. We hebben in de kamer maar lekker een potje kaarten gespeeld met een lekker muziekje, nog wat tv gekoekeloerd en toen gaan slapen.

Hiermee zit de eerste week op de motor er alweer op! De tijd vliegt hier en je kunt het nauwelijks vastpakken. Het glipt zo uit je handen. Door alle vele indrukken die we opdoen zijn we 's avonds echt gesloopt, zijn we soms wat vergeetachtig en moeten we dingen echt terugkijken om te zien wat we allemaal gedaan hebben! Maar we genieten nog steeds volop! Het volgende blog volgt snel!

See you soon :)
Veel liefs,
Kitty en Nienke

• 02 November 2015 - 21:50

Brigitte:

Jeetje het houdt niet op wat een leuke energieke verhalen. :-)

• 03 November 2015 - 08:16

Lidwien:

Geweldig kit en nienke
    Wat een avonturen beleven jullie heerlijk toppie
    Geniet er maar lekker van

• 03 November 2015 - 10:32

Mama/Marjolein:

Goedemorgen Meiden,

Wat een verhalen weer. Ik geniet met jullie mee hoor. Toppie!
    Tot jullie volgende blog. :)