Van heel heet naar een Nederlandse zomer - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Van heel heet naar een Nederlandse zomer - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Van heel heet naar een Nederlandse zomer

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

24 Februari 2016 | Taiwan, Taipei

Holaaa! En welkom bij alweer ons zesde blog hier in Australië! En dat terwijl we er al bijna 2 maanden rondlopen! Maar ach, we zijn bijna weer bij :) Australië zit er bijna weer op en dan kunnen onze bankrekeningen weer enigszins ademen ;) terug naar Azië en weer leven op de goedkope manier!

Maar we zijn gebleven op Magnetic Island. Hier hebben we mijn verjaardag lekker gevierd en genoten van het eiland leven. Wel een klein minpuntje aan ons avontuur daar. De laatste dag wilden we nog een auto huren maar dan een four wheel drive car zodat je ook de onverharde wegen op kon op het eiland. Dat moest namelijk ook heel mooi zijn. Dus wij een auto huren en lekker rondrijden. Echter was er al de hele tijd een rare geur, zeker als we dan wat harder gas gaven. Heel apart. Maar ja wij zijn allebei geen techneuten dus ja wat wil je? Dus wij wilden een stuk gaan rijden waar je die auto voor nodig hebt maar het ging niet helemaal lekker. We besloten te gaan lopen aangezien we het niet vertrouwden, de auto wilde namelijk de berg niet op. Nou was het asfalt ook wel heel slecht dus we dachten dat dat de reden was. Eenmaal terug van ons stukje lopen, besloten we terug te gaan met de auto. Helaas was er een behoorlijke heuvel die we op moesten om bij de centrale weg te komen en dat ging niet. De andere heuvels had die nog wel gedaan maar die laatste was de spreekwoordelijke druppel.. Hij deed helemaal niks meer.. Dus wij terug naar beneden. Helaas kwamen er tegenliggers aan en aangezien de weg niet zo breed was hadden we een probleem.. De tegenliggers vroegen wat er mis was en probeerden ons te helpen. Helaas kwamen zij ook tot dezelfde conclusie, auto is stuk. Waarschijnlijk de versnellingsbak.. Fijn! Sta je dan op een eiland met een berg voor je die lekker je signaal blokkeert.. Dus bellen konden we niet. Dus ik ben gaan liften. Veel mensen reden door maar gelukkig was er een lieve mevrouw die wel wilde stoppen. Zij bracht mij naar het autoverhuurbedrijf en samen met hen ben ik terug gereden om Kitty op te halen. Helaas was de auto echt kaduuk.. Ze boden ons aan om een andere auto te huren maar dit hebben we maar niet gedaan. Even genoeg ellende voor die dag! We zijn daarom maar eerder naar het vaste land gegaan voor de bus. Wel even een domper..

Goed, de dagen daarna was even relaxen in Mission Beach. We hebben hier heerlijk gewassen, film marathons gehouden en de warmte een beetje vermeden. Het was wel even fijn! Maar lang genoeg stil zitten want op een gegeven moment verveel je je en wil je wel weer eens wat doen. Gelukkig waren er twee Nederlandse meiden waarmee we lekker aan de praat raakten. Toch nog een beetje leuke mensen om ons heen. Niet veel beleefd daar. Wel hadden er een zespersoons kamer voor ons zelf voor twee nachten. Heerlijk! Lekker kunnen slapen en bijkomen van al het reizen. Het klinkt misschien raar maar het is echt vermoeiend, zo vaak van plek naar plek, zoveel nieuwe indrukken en nieuwe mensen. Op een gegeven moment is je hoofd even vol. Dus het kwam wel even goed uit.

Na Mission Beach gingen we naar Cairns, onze laatste bestemming van de oostkust. Wat is het voorbij gevlogen dachten we keer op keer weer. Pfoee.. Helaas was het in Cairns net zo heet en stroomde het van de regen de eerste dag dat we aankwamen. We kwamen er achter dat ons geboekte hostel best ver lopen was. We wilden dus in eerste instantie een taxi nemen maar alles was vol. Dus toch maar lopen. Uiteindelijk onze travelbags maar om onze backpacks gedaan en behoorlijk doorweekt kwamen we aan. Gelukkig was de eigenaar heel behulpzaam en verwelkomde ons heel vriendelijk!

In Cairns hebben we lekker uitgeslapen een paar dagen, we hebben de stad een beetje verkend. Dit heb je zo gedaan trouwens aangezien het niet zo groot is. De meningen zijn dan ook verdeeld over Cairns. De één vindt het helemaal geweldig en de ander vindt het saai of niet bijzonder. Wij vinden het een heel leuk stadje, met leuke winkeltjes, restaurantjes en een leuke Lagoon waar je lekker kunt hangen en zwemmen met de hitte. Prima vertoeven. Ook de Lagoon hebben we een keer uitgeprobeerd. Heerlijk om verkoeling op te zoeken. Beetje lezen, beetje zwemmen en werken aan onze bruine taint ;) dat is ook wel belangrijk natuurlijk hè!!

Daarnaast hebben we een tour naar de Cape Tribulation gedaan. Dit is een heel groot regenwoud wat ontzettend mooi is. De tour was begonnen met een bezoekje aan een wildlife park in Port Douglas. Dit hadden we al meerdere keren gedaan maar dit verveelt nooit. Koalas spotten, mooie vogels, kangoeroes en ga zo maar door. Zelfs krokodillen hebben we gezien. Een goed begin! Daarna zijn we naar het regenwoud gereden. Eerst met het pondje over en nog een stukje rijden. Prachtige stukken die we gereden hebben door alleen maar groene stukken met uitzicht op zee. We hebben twee tracks (wandelingen) kunnen lopen. Omdat één van deze tracks voor een groot deel gesloten was, stopten we op een andere plek om nog een stuk te lopen. Met twee gidsen gingen we de routes lopen, op zoek naar dieren en bijzondere planten. We kregen overal uitleg over. We hebben bijzondere spinnen gezien (heel groot!!) en met kleurtjes. Wisten jullie trouwens dat bij dat soort spinnen de mannetjes heeeeeeel klein zijn en amper te vinden en de vrouwtjes zijn heel groot en opvallend. Toch wel weer grappig ;) over die spinnen heb ik nog een leuk verhaal trouwens. Aan het begin van de wandeling vroeg ik aan Kitty of ze wel tegengif zullen hebben in het regenwoud tegen slangen en spinnen beten. Je weet het tenslotte maar nooit natuurlijk! Ik maakte er een beetje een grapje van. Maar tijdens de wandeling had Kitty van die mini spinnetjes op der voet (maar twee hoor!) en ze voelde dat ze beten. Dus ik maakte een serieuze opmerking dat we nu op zoek moesten naar tegengif voor de zekerheid. Het mooie was dat Kitty riep; eeeechtttt??????!! Toen moest ik toch wel keihard lachen!! Ze geloofde het toch maar mooi voor heel even. Ze bleef maar vragen of het echt geen kwaad kon en uiteindelijk heeft ze het maar gevraagd aan de gids. Die stelde haar gerust dat het geen kwaad kon! Pfieuw! Weer opgelucht ademhalen! ;)

Na de eerste wandeling kregen we een heerlijke lunch geserveerd in een accommodatie midden in het regenwoud. Hier konden we nog even lekker het strand op en genieten van het mooie uitzicht en de exclusieve plek, aangezien bijna niemand op het strand was. Echt genieten!! Daarna was het tijd voor de tweede wandeling. Dit was weer door een mooi stukje regenwoud. De reden dat deze track voor een deel is afgesloten is omdat ze het pad aan het vernieuwen zijn. Ze hadden altijd houten looppaden. Maar aangezien de natuur deze snel aanvreet en hier overheen en onderdoor groeit kost het erg veel tijd en moeite om dit elke keer te vervangen. Nu worden er plastic looppaden gemaakt wat heel stevig is en minder aantrekkelijke voor de natuur. Weer wat geleerd ;) na het wandelen hebben we een stop gehad bij een prachtig uitkijkpunt waar het adembenemend mooi was. We hebben lekker foto's gemaakt en genoten. De laatste stop was bij een rondvaartbootje door het regenwoud. Op zoek naar krokodillen!! Helaas is het seizoen niet heel voordelig om ze te spotten.. Het is ons dan ook niet gelukt helaas. Maar, al met al een geweldige tour waar we veel hebben kunnen zien! Weer een ander stukje van Australië!

Een andere leuke activiteit die we hebben gedaan in Cairns was het bijwonen van de viering van het Chinees Nieuw Jaar. Cairns zit vol met Chinezen!! Ze ziet ze overal en zelfs de supermarkt is er op aangepast. Bizar! Maar onwijs leuk om mee te maken. Allerlei dansen werden er uitgevoerd op het podium, verschillende draken hebben we voorbij zien komen etc. Leuk om eens mee te maken. Het zal vast niet in de buurt komen van het echte Chinees Nieuw Jaar maar ach, hebben we toch weer gezien.

Wat ook wel leuk was in Cairns, was de zoektocht naar nieuwe slippers. We zijn allebei weg gegaan uit Nederland met een paar badslippers waar we vrijwel elke dag en de hele dag op lopen. Die hebben we al eens moeten vervangen. Maar nu was het weer tijd, en dan bedoel ik echt tijd!! Het was zelfs zo erg dat we pijn in onze rug en benen kregen omdat de slippers zo versleten waren. Het was nog maar een heel dun laagje waar we op liepen. Het was best wel grappig eigenlijk om te zien maar het kon echt niet meer! Maar ja, wat wil je? Na zoveel maanden hebben we er heel wat kilometers op zitten op die dingen. Dan mag het wel toch? We hebben nu maar geïnvesteerde in wat duurder slippers, in de hoop dat ze langer mee zullen gaan.

Wat we trouwens ook nog gedaan hebben in Cairns, is het boeken van vliegtickets! We hebben even besloten om nog wat bestemmingen aan ons lijstje toe te voegen! Door een maandje langer in Azië en korter in Australië, hebben we tijd ‘over’. We wilden allebei heel graag nog naar Maleisië en Singapore dus dit hebben we heel voordelig kunnen boeken! We vliegen op 29 februari naar Singapore en op 10 maart van Kuala Lumpur naar Jakarta waar ons avontuur in Indonesië zal starten. Zo hebben we weer veel leuks op de planning! Tussen Singapore en Kuala Lumpur zullen we met de bus reizen. Dit schijnt heel makkelijk te kunnen. Dus we gaan het meemaken. Voor degene die zich afvragen of het geen omweg is om eerst naar Singapore te gaan en dan pas naar Kuala Lumpur, dat is het wel een beetje. Maar er zijn weinig vluchten vanuit Bangkok die rechtstreeks vliegen op Kuala Lumpur, altijd met een overstap in Singapore. Dus vandaar de keuze. En het was goedkoper ;) ook niet onbelangrijk!

Maar goed! Helaas was op 14 februari de oostkust aan zijn einde gekomen. We vlogen heel vroeg in de ochtend naar Melbourne en aangezien we geen kamer of bed meer hadden voor dat halve nachtje, hebben we in het hostel gehangen tot we weg konden met de taxi. We hadden namelijk niet goed gekeken met de reservering van het hostel. In onze belevenis hadden we geboekt t/m de 14e maar dit bleek de 13e te zijn. Ach, bespaart weer geld! En weer eens wat anders dan in een bed liggen ‘s nachts. Om 04:00 kwam netjes de taxi aanrijden en waren we binnen no time op het vliegveld! Hier kwamen we weer massa's Chinezen tegen! We hoopten stiekem dat ze niet allemaal bij ons op de vlucht zouden zitten. Gelukkig viel het mee en konden we op tijd vertrekken. We landden op tijd in Melbourne waar het aanzienlijk kouder was dan in Cairns. Het scheelde wel 15 graden denk ik! Brrr haha. Het is ook nooit goed met weer. Met de taxi zijn we naar het hostel gereden waar we eerst nog lekker even geslapen hebben een paar uurtjes. Toch wel fijn als je dat een beetje gemist hebt.

Op dit moment lig ik in bed het blog te schrijven. we zijn vannacht aangekomen in Taipei. Een wereld van verschil met Australië of Nieuw Zeeland. Het westerse leven is niet meer en we moeten nu Chineze tekens ontcijferen. We gaan zo maar eens op zoek naar een ontbijtje als ze dat kennen hier? Hopelijk geen reist maar iets anders lekkers. Ach, het is maar voor drie dagen maar het is wel weer een leuke uitdaging! We hebben weer zin in de Aziatische chaos en het op avontuur gaan wat hier goed kan. Slecht Engels sprekende Taiwanezen, onleesbare menukaarten en hopelijk eten we niet iets waarvan we niet weten wat het is. De verhalen zullen jullie snel horen!!

Wij gaan op onderzoek uit! Tot snel!

Veel liefs,
Kitty en Nienke

• 24 Februari 2016 - 09:54

John H:

Hoi Nienke,

Ik loop wat achter met lezen dus ik reageer maar even op het laatste verhaal. Prachtig wat jullie allemaal beleven zeg. Ik ben niet jaloers hoor want ik word al moe al ik al jullie verhalen aan het lezen ben. :) Ik houd het maar bij Frankrijk ver zat voor mij. hihi. Nog een fijne tijd samen en doe voorzichtig.

Liefs John xx

• 24 Februari 2016 - 10:37

Papa/Kees:

Ha Meiden,
    Mooi verhaal weer. Als ik het weerbericht voor Taipei zie, is het daar vooral nat en niet al te warm. Hoop voor jullie dat dat wat beter gaat worden. Wat je bij restaurants daar vaak ziet is dat de menu's van foto's zijn voorzien. Ook hebben ze wel voorbeelden in de etalage staan maar dat is meer in Japan. Ze hebben er dan een laagje plastic overheen gespoten om het goed te houden. Maar je kunt dan gewoon aanwijzen wat je wilt hebben. En soms moet je gewoon niet weten wat je eet. "Tastes like chicken" heb je vast al een paar keer gehoord als je daar vraagt wat het is. Veel plezier in Taipei en op naar het volgende blog! Groetjes, Papa/Kees

• 26 Februari 2016 - 09:51

Mama/Marjolein:

Goedemorgen/middag, wat gezellig om weer even bij te lezen. Weer heel wat avonturen van jullie lijstje kunnen schrappen. Geweldig nietwaar. Veel plezier in Azië. Ik kijk uit naar jullie volgende blog.
    Liefs en een knuffel van mij. *)

• 27 Februari 2016 - 21:33

Lidwien:

Wat heerlijk om weer te lezen van jullie geweldige avonturen