Laatste blog Australië! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Laatste blog Australië! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Laatste blog Australië!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

09 Maart 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Laatste blog Australië

Daar zijn we weer hoor, jullie zullen onze verhalen wel gemist hebben. Maar we hebben weer wat moois voor jullie in petto ;) ik zal proberen om de laatste 10 dagen van Australië in één blog te proppen! Inmiddels zijn we alweer even weg uit Australië en gaan bijna onze laatste twee maanden in.

De laatste dagen in Australië hebben wij doorgebracht in Melbourne en Sydney. In Melbourne hebben wij Anouk gezien! Van te voren niet gedacht dat we elkaar zouden zien in Australië. We dachten namelijk dat we ver bij elkaar vandaan zouden zitten in zo'n groot land als Australië! Maar.. Door het contact wat we hadden bleken we ineens op dezelfde dag aan te komen in Melbourne en dat betekende dat we een aantal dagen samen konden doorbrengen! Hoe leuk is dat! We hebben inmiddels al best wat mensen gezien tijdens onze reis, die we van thuis kennen.

De eerste avond zijn we, na ons schoonheidsslaapje, nog even met Anouk wezen kijken bij een groot festival wat gehouden werd. Het St. Kilda Festival. Onwijs leuk! Alleen jammer dat we er tegen het einde pas arriveerde dus er was niet veel meer ‘over’. Dus hebben we lekker over het terrein gewandeld, bijgeklets en een hapje gegeten. Het leukste was dat daar een echte Hollandse gebakkraam stond! Met poffertjes!!! Dus die hebben wij natuurlijk even uitgeprobeerd! Inclusief Nederlands personeel :) hoe leuk is dat! Ze smaakte als van ouds!

De dagen daarna in Melbourne hebben we lekker de stad verkend en waren we ‘s avonds met Anouk. Lekker samen eten, een borrel drinken en lekker bijpraten. Want ja, in vijf maanden beleef je veel dus genoeg verhalen! Ook zijn we samen een dag op pad geweest. We wilden heel graag een wijnproeverij doen en we hadden van horen zeggen dat dit een echte aanrader was in Melbourne. Zo gezegd, zo gedaan. Wij die tour geboekt en lekker vroeg met het busje opgehaald. Een onwijs leuke gids die ons alles vertelde. Het weer was nou niet echt denderend maar volgens onze gids was dit het perfecte weer om de tour te doen. Dit kwam doordat het dan niet zo heet zou zijn en waardoor het leefbaar zou zijn tijdens de activiteiten. Ook vielen we met onze neus in de boter aangezien het oogsttijd was! Dus alle druiven moesten geplukt worden zodat er weer veel wijn gemaakt kon worden!

Deze tour heeft ons echt goed gedaan. Heerlijke wijnen gedronken, mooie wijnhuizen gezien (inclusief eventuele toekomstige trouwlocaties!), lekkere chocolade geproefd (ja dat hebben we ook nog gedaan bij een chocolaterie!). Daarnaast zijn we bij een boer geweest die paprika’s en aardbeien verbouwd en verkoopt. We hebben hier lekkere hapjes geproefd met tapenades van de paprika’s, aardbeien likeur gedronken en andere lekkere dingen geproefd. Hartstikke leuk! Ze hadden ook een winkeltje en een koffie hoek waar ze allemaal lekker dingen verkochten zoals vers fruit en verse groenten, wijn, pasta en pastasaus, kazen, likeur en nog veel meer! Alles was zo lekker!

Een ander onderdeel van de tour was een bierbrouwerij. Nu zullen jullie misschien denken, dat past toch niet bij de tour? Maar we hebben hier ciders geproefd. Erg geliefd tegenwoordig en zo lekker! Appel ciders, peer ciders! Hmm :) het was allemaal veel te lekker. Een geslaagde dag waarbij al onze zintuigen mee hebben kunnen genieten. Een echte aanrader voor iedereen!

Na alle leuke dagen in Melbourne hebben we Anouk tijdelijk gedag gezegd en zijn we onze reis begonnen aan de Great Ocean Road! Iets waar we allebei onwijs naar uitgekeken hadden. We hadden een auto gehuurd zodat we lekker zelf konden rijden. Wel even spannend natuurlijk. Links rijden op grote wegen was wel even wat anders dan links rijden in een Barbie auto op een rustig Magnetic Island. Maar dit ging helemaal goed. Na het ophalen van de auto duurde het even voordat we op de goede weg zaten maar toen we eenmaal wél op de goede weg zaten hadden we de smaak snel te pakken. Lekker muziekje aan en gaan! Helaas gingen we met slecht weer weg uit Melbourne en hadden we er een hard hoofd in voor de rest van de dag. Alleen toen we bij het begin van de Great Ocean Road aankwamen leek het wel alsof ze ons een warm welkom wilden geven en brak de hemel open en was daar weer dat mooie grote warme ding achter de wolken! De zon!!! We hadden ‘m al gemist! Dus, hup, lange broek inwisselen voor een korte broek met slippers, zonnebril op en we waren klaar om alle mooie plekjes te ontdekken.

En mooie plekjes heb je er in overvloed daar langs de kust! Wat is het daar adembenemend mooi! Zo mooi als iedereen altijd zegt dat het is, zo mooi is het echt! Ik denk dat we om de 5 minuten gestopt zijn om foto's te maken, om even eruit te gaan en te kijken. Heerlijk! Dat is het voordeel van een eigen auto, je kan zelf bepalen wat je doet ipv dat je met een tour meegaat en vastzit aan de planning van de bus. We waren erg blij met deze beslissing. Toen de dag een beetje ten einde kwam (het bijna donker zou worden) waren we bijna op onze eindbestemming. Maar! We zouden nog één belangrijke stop maken, al wisten we niet precies waar dat zou zijn. Toen we vermoedden waar het zich kon afspelen zijn we een kijkje gaan nemen en kwamen we er al snel achter dat dit dé plek was! Hier gebeurde het! Hebben jullie enig idee waar ik het over heb? ;)

Want eigenlijk gebeurde er helemaal niks! ;) maar dat past ook precies bij het fenomeen waar wij naar op zoek waren. We konden namelijk wilde koala's spotten op een paar plekken langs de Great Ocean Road. En die hadden we gevonden! Net toen we niet precies wisten waar het zou moeten zijn, was daar het Koala Café. We wilden hier even informeren naar de beroemde beestjes maar dit was al niet meer nodig. We zagen ineens bosjes mensen ergens staan met verrekijkers en fototoestellen. Toen wisten we dat we goed zaten!

Nou ik kan je vertellen, we hebben inmiddels al wat koala's gezien in wildlife parken maar er gaat niets boven een dier zien in zijn eigen omgeving. Wat is dit prachtig zeg!! Wauw! Er gebeurd dus helemaal niets bij die beesten de hele dag. Ze slapen veel, eten af en toe een takje eucalyptus en verplaatsen zich misschien een paar keer. Maar wat zijn ze lief om te zien!! Zoals ik al eerder tegen mensen heb gezegd, ons Australië avontuur was compleet! Genieten dit! Het mooiste van alles was nog dat we ook een grote koala zagen die over de grond liep. Dit zie je niet zo snel! Wij kunnen wel mooi zeggen dat we het gezien hebben! Wauw, wauw, wauw!!

De tweede dag van de Great Ocean Road was qua weer wat minder. Regen en kou. We hebben dan ook voornamelijk gereden en gelukkig was dat het stuk wat landinwaarts ging. Niet heel erg dus. Wel wilden we naar een park waar je hoog in de bomen kunt lopen over een aangelegde brug. Die hebben we overgeslagen en we zijn de dag erna terug gereden. Wel werd het de tweede dag erg mooi weer, maar pas aan het einde van de dag. Dit is vaak zo trouwens in Australië (lijkt Nederland wel!). Maar we hadden mazzel aangezien we toen aankwamen bij de twaalf apostelen! Perfecte timing dus! Lekker foto's schieten tussen alle Chinezen! Jeetje, wat zijn dat er veel om je aan te irriteren.. Gelukkig hebben we dat maar niet gedaan, zou zonde zijn van de mooie omgeving! Ook daar vind je weer de helikopter vluchten. Als warme broodjes gaan ze over de toonbank, alsof je een pakje boter koopt in de supermarkt zoals Kitty zou zeggen ;) we hebben nog even naar de prijs gekeken maar toch vriendelijk bedankt. We hadden zelf al een onwijs gave ervaring gehad op onze eigen manier!

De laatste dag van de Great Ocean Road was weer genieten! Het weer was beter dus we konden hoog in de bomen lopen. Onwijs gaaf! Een echt regenwoud! Gelukkig regenden het toen even niet bij ons waardoor we er goed van konden genieten. Ook hebben we nog een waterval opgezocht dus we zijn weer sportief bezig geweest. Helaas haalt geen enkele waterval het meer bij de waterval die we in Laos hebben gezien, aan het begin van onze reis. Maar ach, wel weer een leuke ervaring! De rest van de dag hebben we rond de twaalf apostelen doorgebracht, op de plekjes waar we nog niet geweest waren. Nog meer foto's gemaakt (mét mooi weer!) en nog meer genoten. Toen zat het er helaas op en zijn we het laatste lange stuk gaan rijden naar onze laatste eindbestemming.

De dag erna zijn we in een keer naar Melbourne terug gereden. Auto ingeleverd en daarna met de bus terug naar de stad. Die avond nog lekker met Anouk afgesproken en een vriend van haar die in Australië woont. Heel gezellig een aantal barretjes langs gegaan en de hotspots van Australië gezien. Weer eens wat anders dan de backpacker uithangen ;)

Op 22 februari was het tijd om terug te gaan met de trein naar Sydney. Weer een nieuwe ervaring. We begonnen al goed met vertraging! Niks nieuws voor ons en geen verschil met Nederland. Maar daarna volgende een lange rit van ruim 12 uur door de mooie landschappen van Australië. Jammer dat ik daar weinig van gezien heb aangezien ik mijn slaap aan het inhalen was. Blijkbaar is vier dagen nonstop autorijden toch vermoeiende dan gedacht. Het leukste aan de trein was nog dat Kitty en ik, voor het eerst, gescheiden zaten. We moesten dus schreeuwen naar elkaar aangezien we allebei aan de uiterste twee kanten zaten van de coupé. Ach, weer eens wat anders. Na ruim twaalf uur kwamen we aan in Sydney! Terug in de stad waar ons Australië avontuur begonnen was op 23 december, samen met mijn ouders. Toch wel een beetje gek!

We hebben die avond lekker met Jeroen wat gegeten, een vriend van Kitty (vanuit Nederland!). Nog iemand die ons even vergezeld heeft tijdens onze reis. Heel leuk en gezellig gehad. Na het heerlijke eten bij de Thai die avond hebben we nog een drankje gedaan in een barretje. Helaas was het maandag en waren veel barretjes en restaurantjes gesloten. Maar dat mocht de pret niet drukken. Helaas konden we in ons hostel ook niet meer in de keuken om iets te drinken te pakken (alles wordt afgesloten ‘s avonds). Dus toen besloten we afscheid te nemen van Jeroen (hij moest toch vroeg op om een vlucht te halen naar Cairns) en maar te gaan slapen.

De laatste dag hebben we lekker rondgelopen in Sydney. We besloten een pakketje naar huis te sturen aangezien we de overtollige kilo’s van onze backpacks zat waren. Na zoveel maanden zeulen met zoveel spullen die je toch niet gebruikt begin je dat toch wel zat te worden. We kochten een doos bij de Australian Post en vulden die met al onze spulletjes. Wij naar het postkantoor en kregen daar bijna een hartverlamming toen we moesten afrekenen.. Het was toch iets meer dan 1,5 kilo.. Oeps! Maar ja.. Onder het motto; je leeft maar één keer en we hadden wat geld overgehouden van Australië. Dus ach, ogen dicht en gaan.

We hebben ons verdriet maar weg gegeten bij Pancakes on the Rocks. Dit hadden we al gehoord van Iris maar nog geen tijd voor gehad in Sydney (ja reizen kost zoveel tijd!). Maar nu hadden we er wel tijd voor dus hebben we ons daar misselijk gegeten aan de overheerlijke pannenkoeken. Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we een heerlijke fles rosé champagne opgedronken op het dakterras van het hostel (gekocht tijdens de wijntour!). In de laatste zonnestralen, de middagzon van Sydney. Heerlijk!! Echt genieten was dat! 1,5 uur later stond de taxi klaar en zijn we naar het vliegveld gereden. Tijd om Australië gedag te zeggen en om terug naar Azië te gaan. Australië, je was fantastisch mooi. We gaan je missen maar we komen zeker terug!

Inmiddels zijn we alweer even in Azië. Hebben we vier landen bezocht in de afgelopen twee weken en reizen we morgen af naar het laatste land tijdens de reis, Indonesië. Waar de roots van mijn lieve Opa liggen. Heerlijk Nasi Goreng eten! Genieten van de heerlijke cultuur en de vriendelijke mensen, surfen op de mooie golven, lekker bruin bakken op het strand. Cocktails drinken en onze mooie reis de revue laten passeren als we liggen te genieten op een strandbedje. De laatste twee maanden gaan in en dat betekent dat ons thuis steeds meer in zicht komt.

Een reis van acht maanden, waar de nodige voorbereidingen aan vast zitten, waar we zo naar toe geleefd hebben, is zo snel voorbijgegaan. Inmiddels reizen we al zes maanden samen, door de meest mooie landen en steden. Ontmoeten we zoveel mensen en maken we kennis met zoveel nieuwe culturen. Het is fantastisch mooi en we genieten van alles wat we doen! We gaan extra goed genieten van de laatste maanden die komen want voor we het weten staan we weer bij jullie op Schiphol! Dit wordt een beetje onze vakantie. We gaan Iris weer zien en vrienden van Kitty komen ons opzoeken voor drie weken. Dat wordt genieten! We kijken er naar uit.

Tot het volgende blog lieve volgers!

Liefs,
Kitty en Nienke

• 09 Maart 2016 - 14:47

Mama/Marjolein:

Lieve Dames, wat een mooie tour door en langs de laatste steden en plakjes van Australië. Ik heb er weer van genoten. Geniet van de laatste 2 maanden in Indonesië. Liefs en tot lezens!!

• 09 Maart 2016 - 15:23

Lidwien:

Hallo lieve backpackers
    Wat hebben jullie weer ontzettend veel gezien in dit grote avontuur
    Nu de laatste bestemmingen nog even goed nagenieten hoor
    Toppers

• 09 Maart 2016 - 21:30

Diny Mingers:

Super hoor,jullie hebben zeer mooie plekjes gezien een hele ervaring voor jullie leven.
    Geniet nog lekker de laatste maanden,en veel plezier nog gewenst.goetjes Diny