Touren door Australië - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Touren door Australië - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Touren door Australië

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

24 Januari 2016 | Australië, Rockhampton

Ciao lieve mensen! We zijn er weer hoor. We waren even gestrekt door de hitte hier (inmiddels is het 34 graden). Nee hoor grapje. We genieten nog volop!

Ik denk dat dit alweer het laatste blog wordt waarbij mijn ouders ons gezelschap waren. Wat is de tijd hard gegaan zeg.. Pfoe! Een maand is hier niks, echt waar. Maar goed, ik geloof dat ik dat al een aantal keer heb gezegd maar als je ergens zo naar uit hebt gekeken, en het is alweer voorbij, dan besef je dat nog maar weer eens

Goed, we waren gebleven in Yamba. Wat een leuk stadje is dit! Een echt hippie dorp. Mensen met gekleurde haren, neusringen, dreadlocks etc. Ze zijn daar echt een beetje blijven hangen! Maar wel ontzettend leuk om even te zien. We zijn hier aangekomen aan het einde van de middag. Omdat we deze keer geen keuken in ons appartement hadden zijn we uit eten geweest. De eigenaar van het complex raadde ons aan om bij de plaatselijke bowlingclub te gaan eten. Nou zullen jullie misschien denken; bowlen? Oh wat leuk! Maar het is wel even wat anders dan het bowlen hoe wij dat kennen. Het is namelijk buiten (want ja, Australië kent weinig regendagen) én het is op kunstgras! Ook de ballen waarmee ze spelen zijn niet helemaal rond en het is razend populair onder (voornamelijk) ouderen mensen. Dus wij daar lekker eten! Bleek nog een bar en een casino bij te zitten ook! We hebben onze ogen uitgekeken en een heerlijke avond gehad!

De dag erna zijn we met de ferry over gegaan naar een stukje wat Iluka heet. Onderweg met de ferry hebben we nog een dolfijn gespot! Die zwemmen heel dichtbij de kust daar. Zo leuk!! Daar hebben we lekker langs het strand gelopen en met onze voetjes in de zee. Echt heerlijk! Daarna zijn we doorgereden naar Byron Bay! Oh Yeah! Een té leuk plaatsje in Australië! Dat is pas echt een hippie dorp! En druk dat het was dat we aankwamen. Mijn vader houdt daar helemaal niet zo van dus daar moesten mijn moeder en ik wel een beetje om lachen. Maar, wel even informatie opgevraagd bij het visitors center. Daarna doorgereden naar het appartement in Mullumbimby, daar vlakbij. We sliepen hier op een soort farm! Echt heel leuk! Beetje in de middle of nowhere, heel veel koeien aan de overkant van de weg en heel rustig. Zwembadje voor de deur en we hadden niks te klagen!

We zijn hier de dag erna naar de farmers market geweest. Allemaal leuke kraampjes met locale producten. Maar ook, heel veel hippies! En die hippies hadden allemaal kinderen!! Niet normaal! Alsof ze daar binnen 3 jaar 5 kinderen moeten hebben of zo. Wauw! Maar goed, wij hebben wel weer gelachen. Het kan daar echt niet te gek. Lopend borstvoeding geven, gekleurde haren, neusringen, de gekste tatoeages en ga zo maar door! Je kijkt je ogen uit!

Na de markt zijn we naar Crystal Castle gereden, een soort buddha park maar dan in Australië. Heel inspirerend en rustgevend. Het is gelegen in een stukje regenwoud. Leuk rondgelopen, lekker foto's gemaakt en onze zielen weer gereinigd. Daarna was het tijd voor lunch en we hadden iets leuks gezien, namelijk Macadamia Castle. Dit is een groot speelpark voor kinderen (een soort Koningin Juliana Toren oid) maar dan op de aussie manier. Niet echt iets voor ons zou je denken?! Maaaarrr… ze hadden hier onwijs lekker pannenkoeken mét Macadamia nootjes en ijs. Dit moesten wij natuurlijk wel uitproberen! Nou ik kan je vertellen, we zaten bom en bom vol!! Het was mega veel (dat vond mijn vader zelfs!) maar mega lekker!! We hebben gegeten tot we echt niet meer konden. Weer iets van onze bucketlist af kunnen strepen.

Die middag zijn we naar de vuurtoren in Byron Bay gereden. Hier zijn maar en aantal parkeerplekken bij en aangezien het erg druk was, was de kans klein dat we konden parkeren. Ook stond er file en moest je een flinke hellingproef uitvoeren tijdens het wachten. Niet echt iets voor mijn moeder, dus die was uitgestapt samen met Kitty om alvast te kijken. Toen we wat verder door konden rijden ben ik gaan kijken voor een plekje en wat denk je? Komen er net mensen aan die weg gingen met hun auto. Ik hoopte dat mijn vader als eerst in de rij stond maar vond dat iets te toevallig. Maar, hij stond er wel als eerste dus een mooi plekje voor ons! We hebben lekker rondgelopen, mooie foto's kunnen maken en genoten van het uitzicht. Het is prachtig daar boven! Daarna hebben Kitty, mijn moeder en ik, de Coast Walk naar beneden gelopen. Met mijn vader hadden we op een parkeerplaats afgesproken en die zou ons komen halen.

Dus, wij op weg naar beneden. Hartstikke mooi stuk gelopen, op een gegeven moment waren we beneden en zijn we over het strand gaan lopen. We dachten dat we wisten waar we waren dus wij nietsvermoedend doorlopen, lekker door de zee met onze voetjes, mensen kijken, surfers spotten. Bij de parkeerplaats aangekomen bleek het echter de verkeerde parkeerplaats te zijn. Dus wij weer dat stuk terug! Gelukkig was het mooi weer en niet te warm. Maar bij de volgende parkeerplaats waren we een beetje verdwaald. Het kwam niet overeen met de kaart die we hadden dus wij vragen, inmiddels mijn vader ingelicht. Hij zou ons wel komen halen. Ook hij wist het niet meer. Sta je dan! Ik nog een heel stuk doorgelopen maar het bleek dat mijn vader ons al gevonden had! Eind goed al goed! Daarna lekker in het stadje gegeten bij de Mexicaan!

De dag erna was het tijd om naar Brisbane te rijden. Nog best een stukje maar we waren vroeg weggegaan. We kwamen rond het middag eten aan alleen was het een uitdaging om het appartement te vinden. We hebben wel uur rondgereden, twee keer over de brug geweest. Maar uiteindelijk hebben we het gevonden! Een leuk appartementencomplex, mooi appartement voor ons. We zijn die middag meteen de stad ingegaan. Stukje lopen langs de rivier. Leuke dingen weer gezien. Ze hebben daar en zwembad gemaakt langs de rivier. Dit is om de inwoners tegemoet te komen aangezien er niet gezwommen mag worden in de rivier. Heel leuk opgelost en het was er mega druk! Een leuk gezicht. Overal zitten barretjes, cafeetjes, restaurantjes. Ook hebben ze een stukje regenwoud nagemaakt en het reuzenrad staat er! Een mooi gezicht maar, een ritje van 15 minuten in het rad kost $20! Dus daar hebben we maar voor bedankt.

De dag erna zijn we naar Tin Can Bay gereden, best wel een groot stuk vanaf Brisbane. Hier vanuit zouden we naar Fraser Island vertrekken de dag erna. Tin Can Bay is op zich niet zo bijzonder, net als Rainbow Beach wat daar vlakbij ligt. Wel hebben we even rondgekeken natuurlijk en uitgezocht hoe we naar Rainbow Beach moesten komen en hoe lang dat zou duren. We zouden daar opgepikt worden en de auto neerzetten.

De dag erna was het dan zover! Heel vroeg op om vervolgens om 7:30 richting Fraser te gaan. We gingen met de ferry wat nog geen 15 minuten duurt! De ferry gaat vanaf een stukje waar je een camping hebt (dat heb je veel in Australië). Enige tijd geleden is daar, op de camping aan de zee, een stuk van het land weggevallen. Dit gebeurde zo maar uit het niets! Misschien hebben jullie dit op het nieuws gehoord. Maar de mensen die daar stonden te kamperen zijn alles kwijtgeraakt! Hun auto, caravan en de rest van de campingspullen! Echt heel bizar!! Ze krijgen niks terug van de verzekering omdat ze vinden dat het een risico is van zo'n gebied. Gek he?

Maar goed! Eenmaal op Fraser hebben we eerst een groot stuk door de bush gereden. Het is een eiland met alleen maar zand en amper stukken met asfalt. Je mag er alleen met een four wheel drive car en dat is ook wel nodig! Een heel groot stuk van het strand is een soort snelweg waar alle auto's overheen rijden als dat kan (ivm het tij). Een hele leuke ervaring! De eerste dag hebben we een stuk gelopen door het regenwoud, hebben we gezwommen in Lake McKenzie (koraal blauw meer wat zo mooi is en heerlijk water heeft! Hier leven trouwens amper vissen omdat er te weinig zuurstof in het water zou zitten) en hebben we een groot stuk gelopen naar de zandduinen (super heet zand waar je je voeten aan verbrandt!). Een intensieve eerste dag, zeker door het hete weer! Maar die avond lekker gegeten in het resort.

Dag twee was relaxter! We hebben een groot stuk gereden over de zandsnelweg, vliegtuigjes gespot waar mensen een rondvlucht mee gingen maken, gezwommen in de Champagne Pools (een soort natuur zwembad met water uit de zee) heerlijk verfrissend een een prachtig uitzicht!) daarna zijn we een berg opgeklommen en hebben we van bovenaf haaien, schildpadden en roggen kunnen spotten! Een prachtig mooi uitzicht over de zee en het mooie eiland! Wauw! We zijn er echt wel en beetje verliefd op geworden. Daarna zijn we nog doorgereden naar Eli Creek. Een soort lazy river vind je daar waar je met een eventueel meegebrachte zwemband naar beneden kunt drijven. Het water is heel koud en verfrissend en het is heel leuk mensen kijken hier. De kinderen hebben de grootst lol en het is zoet water! Hier vertel ik zo meer over.

Daarna was het tijd om naar de ferry te gaan. Het is een prachtig mooi eiland, we hebben echt genoten! Maar nog wat weetjes over het eiland! Het eiland wordt steeds groter (geleidelijk en gaat heel langzaam) maar dit komt door het zand wat aanspoelt en dit vormt dus een steeds groter eiland. Ook wordt al het regenwater opgevangen in het midden van het in eiland onder de grond en wanneer er teveel water is, loopt dat weg naar de zee waardoor je dus van die zoet water stroompjes hebt. Echt te gek!

Na Fraser Island zijn we teruggereden naar Brisbane voor de laatste twee nachten. We hebben nog een dagje sightseeing gedaan en de laatste avond lekker uit eten geweest om de vakantie van m'n ouders goed af te sluiten! De dag erna hebben we ze uitgezwaaid op het vliegveld. Nog een laatste kopje koffie samen gedronken en daarna stonden we er weer alleen voor!

Heel gek om voor de tweede keer afscheid te moeten nemen. Het was wel weer even moeilijk maar we hebben genoten van de tijd samen en we gaan nu onze laatste maanden in! Voor jullie het weten zijn we weer thuis ;)

Tot snel lieve mensen!

Liefs,
Kitty en Nienke

• 24 Januari 2016 - 14:58

Mama/Marjolein:

Hoi Meiden, weer een leuk verslag. Op deze manier beleef ik onze weken samen nog een keer. Wat heb ik van de reis en van jullie genoten. Geniet nog van de maanden die in het vooruitzicht liggen. Lf s*)

• 24 Januari 2016 - 17:25

Mandy:

TOPPERSSSS

• 25 Januari 2016 - 16:53

Pappa/Kees:

Samen met dit verhaal en de foto's die ik thuis aan het uitzoeken ben (875) beleef ik de vakantie zo ongeveer opnieuw en krijg ik spontaan HEIMWEE! Wat was het gezellig met de meiden en wat ben ik jaloers op ze dat zij verder trekken en wij weer terug naar huis moesten ...!
    Maar goed, thuis is ook weer zat te doen en wachtten Jeroen, Demi en Shiva ons al weer op. Ik had alleen dit keer wel mega veel last van jetlag. Vanmorgen (dus ruim een week na terugkomst) pas voor het eerst weer een beetje op normale tijd wakker. Dat gaat ongeveer met een uur per dag. Met een verschil van 9 uur weet je precies waar je aan toe bent.

Geniet lekker verder meiden. Ik kijk al weer uit naar jullie volgende blog!

• 27 Januari 2016 - 19:49

Lidwien:

Dank jullie wel voor het vervolg van jullie avontuur. Heerlijk om weer te lezen