Hoezo zomer? - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Hoezo zomer? - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Hoezo zomer?

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

17 December 2015 | Nieuw Zeeland, Mount Cook

Jaaaa, we zijn alweer een week verder. Wat gaat die tijd toch snel hè?! Hier helemaal. 24 uur is hier niks en het lijkt wel of de dagen steeds korter worden. Maar goed. Ons einde in Nieuw Zeeland nadert en dan is het tijd om "Down under" te gaan zoals ze dat altijd over Australië zeggen!

We waren in Inercargill gebleven. We moesten ons eigen vervoer hierheen regelen omdat de Straybus vol zat, zoals al beschreven. Dit bleek helaas niet nodig geweest te zijn. Ze hadden de busrit van Te Anau naar Invercargill niet op ons schema gezet dus de laatste dag in Invercargill kwamen wij erachter dat we "no show" waren geweest in Te Anau, we waren dus niet komen opdagen. Nee dat klopt, hehe.. We waren er al weg. Beetje jammer weer maar goed. $100 lichter maar ja. Invercargill is op zich niks bijzonders. Alleen gaan veel mensen naar Stewart Island vanuit hier. Helaas bleek dit erg duur te zijn en de weersverwachting was slecht. We hebben daarom besloten het niet te doen. We hebben ons echter wel vermaakt! Een avondje naar de bioscoop, een beetje rondgelopen in het stadje, op zoek naar een kerstoutfit (helaas, niet gelukt), hardgelopen en paardgereden!

Ik hoor sommige van jullie denken, jullie op een paard? Maar wat was dit gaaf! Kitty en ik zijn allebei geen paardenmeisjes zoals jullie vast en zeker zullen weten. Maar toch wilden we dit allebei altijd al een keer doen. We besloten dat dit de tijd ervoor was. We hadden de eigenaresse gebeld en ze was heel vriendelijk. Het was maar 10 minuten rijden van de stad maar wij hadden geen auto natuurlijk en een bus ging er ook niet heen. Ze stelde meteen voor om ons op te halen en zo was de afspraak gemaakt. Het gegeven dat we totaal geen ervaring hadden was geen probleem zei ze.

Dus de dag erna om 10:30 stipt werden we door Suzy opgehaald en begon ons avontuur. Een groot stuk land met een grote schuur, een aantal kleine kassen en vele paarden. Hele mooie paarden! Er stonden er al 3 klaar voor ons want het bleek een privé rit te zijn voor ons. Helemaal geweldig! Ze hadden ook twee golden retrievers (blond) en die gingen met ons mee op pad. Het voelde meteen vertrouwd en het ging hartstikke goed! We zijn door de bossen gegaan, door de duinen en over het strand. Een stukje door het water van het meer, echt fantastisch! Onderweg veel momenten genomen dat Suzy foto's van ons maakte, heel lief. Ze nam de tijd voor ons. En omdat we zo goed waren (dat zei ze) hebben we een extra stukje gedaan (over het strand want dat doet ze niet met iedereen). Na een rit van twee uur waren we verkocht en hebben we er een nieuwe hobby bij! Dus mijn nichtje Mijnie kan mij verder lesgeven! Ik kijk er naar uit.

Na Inercargill was het diepe zuiden ten einde en gingen we terug naar Queenstown, alleen dan voor een paar dagen ipv 1 overnachting. Hier hadden we een soort van plan voor gemaakt. De eerste dag stond in het teken van helemaal niks doen! En ik kan je vertellen, dat is moeilijk! Ik ben das niet goed in! En Kitty ook niet. Maar als je zoveel reist, en zo lang, dan heb je zo'n dag soms nodig. Ik was behoorlijk verkouden en wilde voorkomen dat ik ziek zou worden oid. Dus eerst proberen uit te slapen. Die poging is behoorlijk mislukt met lawaaiige kamergenoten. Maar, we hebben wel tot 12:30 in bed gelegen! Daarna gedoucht en zijn we naar de bakker gelopen in het stadje. De bakker valt onder Ferg, een bekende ondernemer in Queenstown. Hier valt de bakker onder, een ijssalon en de beroemde burgertent (daarover later meer). Bij de bakker hebben we heerlijke broodjes gehaald en een hele grote gezonde en verse smoothie! In het hostel zijn we op een bank geploft en hebben we lekker ontbeten/geluncht/gebruncht. We hebben hier wel even gezeten en voor we het wisten was de dag alweer om (dat krijg je als je laat je bed uit komt!). De tweede dag in Queenstown zijn we naar Milford Sound geweest. Een prachtig gebied, gelegen in het Fiordland. Een hele dag trip was dit! Eerst met de bus onderweg, vele stops gemaakt onderweg voor foto's. Een daarvan in de vallei van de duizend watervallen. Echt prachtig! Een andere stop was bij een stukje water waar we onze waterflessen konden vullen met het water uit de rivier. Zo helder was het! Heerlijk water wat gewoon te drinken is. Eenmaal aangekomen bij de boot kregen we eerst lunch. De boot was vol met Aziaten en daar was de lunch ook op aangepast. Beetje jammer weer maar goed. De tocht was een feestje om te doen. Ondanks het slechte weer was het prachtig mooi. Watervallen, mooi water, zeeleeuwen etc. Kitty en ik stonden op een gegeven moment voor op het deck om foto's te maken toen we de richting op voeren van een waterval. Wij dachten nog; hij zal wel stoppen voor we er middenin belanden. Maar nee hoor, we gingen er helemaal in! Dus wat denk je? Wij zeiknat!! Schoenen, sokken, broek en tas. Maar wat hebben we gelachen!!!! (En de rest die binnenin zat ook!).

De derde dag in Queenstown hadden we bewaard om een kerstoutfit te zoeken (want ja wat trek je aan met kerst als het 30 graden is?!). Ik weet het, echt een meidending maar goed. Helaas niet zoveel gevonden maar het is ook niet zo groot daar. Maar als je in Queenstown bent moet je een aantal dingen wel gedaan hebben en dat zijn de volgende dingen;

• De beroemde Ferg burger halen en eten (inclusief een lange wachtrij!)
• Naar de snoepwinkel (waar ze zelfs verschillende soorten drop verkopen!)
• Naar de Cookiebar met dagelijks verse en overheerlijke koekjes
• Een overheerlijk ijsje halen (ook bij de familie Ferg)

Ik kan jullie vertellen; wij hebben alles gedaan en onze bucketlist is weer bijgewerkt ;) ze zeggen niet voor niets dat Queenstown je heel veel geld aftroggelt, en het is nog waar ook. Gelukkig zijn het leuke dingen, die de moeite waard zijn en je bent er nog altijd zelf bij! De burger is trouwens echt heeeeeeel goed!!!

Nu zijn we weer op weg naar het noorden! De laatste 4 bestemmingen die we de komende dagen zullen aandoen voordat we terugkeren naar Auckland. Nu eerst MT Cook, een van de grote glaciers. Een prachtig gezicht! Morgen (17/12) naar Rangitata en de dag erna naar Kaikoira. Daar nog 2 nachtjes extra en maandag gaan we naar het noordelijke eiland terug. Dinsdag reizen we terug naar Auckland en slapen we een laatste nacht hij Pauline. Een fijne afsluiter van een te gekke tijd hier in Nieuw Zeeland.

Hoewel we erg genieten is het weer niet optimaal. We hebben nu zo'n beetje alles wel gehad! Regen, wind, onweer, hagel, sneeuw (natte sneeuw) en zon. Alle seizoenen zijn voorbij gekomen. Ze zeiden dat het zuidelijke eiland beter moest zijn qua weer maar helaas hebben wij dat niet getroffen. Ach, over een week komen we aan in het (hopelijk) zonnige Sydney en begint er weer een nieuw avontuur. Het zesde, en een na laatste, land wat we zullen bezoeken.

Tot snel lieve mensen!

Liefs,
Kitty & Nienke

• 18 December 2015 - 08:28

Lidwien :

Wat een heerlijk verhaal en avontuur weer geweldig
    Geniet ze op de verdere reis kanjers