Mooi, mooier mooist - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Mooi, mooier mooist - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Mooi, mooier mooist

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

11 December 2015 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Daar zijn we weer! Tijd voor een nieuwe update. Het is hier inmiddels alweer vrijdag. Voor jullie nog 'maar' donderdagnacht. Ja zo werkt dat met een halve dag tijdsverschil. Wel even wennen hoor. Maar het is wel makkelijk met omrekenen. Het is gewoon precies dezelfde tijd bij jullie als bij ons alleen een halve dag later ;)

Goed, we waren gebleven in Wellington voor onze oversteek naar het zuidelijke eiland. Wellington is een heerlijk stadje aan de haven waar het echt genieten is in de zon met een ijsje bijvoorbeeld. Helaas hadden we hier 'weinig' tijd om echt dingen te ondernemen. Dat is het nadeel met een tijdschema en een georganiseerde reis. Maar goed. Genoten hebben we wel! Die avond lekker nachos gegeten voor niks! Dat is altijd goed nieuws voor een backpacker kan ik je vertellen, zeker in een land als Nieuw Zeeland waar het net even wat duurder is!

Die dag erna moesten we vroeg op om de oversteek te maken. Om 8:00 vertrokken we met een soort Texelse boot (alleen dan groter) naar Picton op het andere eiland. Er gaan vrachtwagens op, auto's, fietsen en een hele Straybus (nou ja, de bus zelf bleef in Wellington maar de inhoud ervan ging op de boot). Het is grappig dat de oversteek ruim 3 uur duurt maar dat het eiland op maar 1 uit afstand ligt. Het duurt echter een lange tijd voordat de ferry de haven uit en in is. Het is een prachtige oversteek met het mooiste uitzicht wat je je maar kunt wensen.

Eenmaal aangekomen aan de overkant bleek het weer totaal ontslagen. Regen en kou kwam ons tegemoet. We gingen echter wel naar een mooie bestemming; Abel Tasman National Park. Ondanks het slechte weer zeker geen straf om te verblijven. Uitzicht op zee en de bergen. Koken in een open keuken met een open haard die de hele dag lekker brandde. We hebben een wandeling gemaakt door het National Park, nog aangevallen door een stel meeuwen. Kennelijk hadden ze kleintjes en wilden ze ons daarvan weghouden. Een grappige ervaring. Als je het gefilmd had dan hadden jullie kunnen lachen ;) Verder hebben we pepernoten gebakken, om een beetje in de Sinterklaarsferen te komen. We hadden namelijk een supermarkt gevonden die een heel Nederlands schap had. Na wat navragen bleek de directeur van de supermarkt Nederlandse ouders te hebben. Maar daardoor hebben we wel speculaaskruiden kunnen scoren waar we heerlijke pepernoten van hebben kunnen maken! Alle andere busgenoten bleven maar vragen wat het was maar waren verkocht na het proeven. Een leuke bezigheid op een regenachtige dag, zelfs in Nieuw Zeeland ;)

Na Abel Tasman was het tijd voor een nieuwe bestemming; Westport. Hier is op zich niet veel te beleven maar we hebben wel meegedaan aan een bierproeverij. Wij aan het bier hoor ik jullie denken? Ja echt! Stiekem zijn we wel een beetje backpacksters! Een hele leuke ervaring, zeker omdat het lokaal bier was dat niet in grote oplagen wordt verkocht. Een rondleiding, 7 biertjes en een bbq later waren we erg onder de indruk!

De dag erna vertrokken we naar Franz Josef. Hier is een aantal weken geleden een helikopter crash geweest. We waren toen net in Nieuw Zeeland aangekomen. Hierdoor waren bepaalde helikoptervluchten nog niet mogelijk. Toch gingen een aantal van ons toch een vlucht maken onderweg naar het nieuwe hostel toe. Echter, door het slechte weer kon dit maar voor 10 minuten. De prijs werd wel met en groot deel verlaagd maar alsnog een dure vlucht voor 10 minuten. Heel jammer maar goed. Wij hadden er niet zoveel behoefte aan. Onderweg naar Franz Josef hadden we ook nog een supermarktstop (zoals we bijna elke dag hebben). We hadden een uur de tijd en waren samen met Lieke, een Nederlands meisje waar we veel mee optrokken. Eenmaal in de bus weer op weg kwam Lieke erachter dat ze der telefoon kwijt was. Ik zei meteen dat de de chauffeur moest vragen of hij terug kon gaan. Helaas bleek de chauffeur aan behoorlijk strikte regels wast te zitten (qua reistijd en kilometers e.d.). Toch mocht hij, na even bellen, terug naar de supermarkt. Ondertussen had Lieke al meerdere winkels gebeld waar ze geweest was. Gelukkig bleek der telefoon gevonden te zijn bij The Countdown, de supermarkt waar ze was geweest en op een bankje had gewacht op ons. Eenmaal terug zijn Lieke en Kitty naar de winkel gerend en binnen 5 minuten waren we weer op weg! Weer een momentje om te realiseren dat er zuinig moeten zijn op onze spullen en goed moeten opletten! Achteraf hebben we wel even geslachten en een traantje gelaten (nou ja, Lieke dan).

In Franz Josef zaten we in zo'n leuk hostel. Hier kwamen ook veel locals naar toe (naar de bar en het restaurant). Dit was recentelijk gerenoveerd en dit kon je zien! Erg leuk en gezellig. Een grote haard, twee gezellige bars en veel mogelijkheden om te eten. Ze hadden die avond pizza avond. Voor 2 uur onbeperkt pizzapunten eten! Het record staat op 28 pizzapunten (pfoe!!). Dat is ons niet gelukt (gelukkig!) maar Kitty en ik hebben wel lekker zitten smikkelen. Elke 5-10 minuten werden er verschillende soorten pizza's gebracht. Daarnaast was er nog knoflookbrood en patat. Ook kreeg je een wijntje of een biertje erbij dus we waren helemaal verzadigd. Die avond was het een beetje feest voor de hele bus en hebben we gedanst in de bar met iedereen! Erg leuk!

De dag erna weer regen. We waren van plan om een grote hike te gaan doen maar dit was onbegonnen werk zonder auto. Je moes eerst een groot stuk afleggen naar het startpunt en die auto hadden we niet. Dus weer pepernoten gebakken (we hadden nog wat over van de ingrediënten) en het was tenslotte 5 december! Dus ook een beetje Sinterklaas voor ons. Lekker koppie thee erbij en spelletjes gespeeld. Heerlijk. Maaaar... Die pepernoten moesten wel verbrand worden dus gingen we met Lieke een rondje hardlopen. Na 3 maanden stilzitten hadden we behoefte (lees: hele grote behoefte!!) aan beweging. We besloten om te gaan hardlopen Na een uurtje lopen en wat buikspieroefeningen voelde we ons al heel wat beter!

Na Franz Josef reisden we af naar Wanaka. Onderweg hier naartoe hebben we veel stops gehad. Een picknickstop, waar we lekker geluncht hebben met z'n allen met uitzicht op een prachtige baai. Het weer was namelijk zoveel beter en het was zelfs warm! Ook zijn we gestopt bij mooie gletsjers, een aantal grote meren (waaronder Lake Wanaka). Dit meer komt samen met een ander meer, Lake Hawea. Zo mooi blauw is het water! Geweldig! In Wanaka hebben we met de hele groep gebbqt en daarna een sunset cruise gedaan die avond op het meer van Wanaka. Een leuk tochtje met de ondergaande zon, een wijntje erbij en allemaal leuke mensen! De gelegenheid tot zwemmen hebben wij overgeslagen maar sommige van de groep hebben dit wel gedaan. Het bleek heel koud te zijn! Gelukkig hebben we dit niet gedaan. Na de cruise hebben we nog een drankje gedaan in de bar van het hostel en daarna zijn we lekker ons bed ingedoken.

Na alle vroege ochtenden was het de dag erna tijd om een beetje uit te slapen (heerlijk!!). We gingen die dag naar Queenstown. Eerst hebben we nog Puzzling World bezocht. Een soort illusiewereld waar je allerlei leuke dingen kon zien en doen (waaronder een groot doolhof). Erg leuk! Daarna zijn we naar de plek gegaan waar veel mensen van een brug afspringen (bungeejumpen). Veel van onze groep zouden de sprong gaan wagen. Nieuw Zeeland is het land van het bungeejumpen en is dus erg populair. Je hebt vele plekken maar Queenstown is de bekendste. Je hebt er een van 43 meter hoog en een van 134 meter hoog. We stopten bij degene van 43 meter. We hebben toegekeken hoe iedereen de sprong waagden. Leuk om te zien maar wij vinden het echt te duur (ja we wilden wel!!). Wie weet doen we het nog de tweede keer dat we in Queenstown zijn (we keren nog terug). De dag in Queenstown was de laatste dag me de hele groep. Kitty en ik gingen naar het diepe zuiden en de rest ging door naar boven omdat ze een kleiner rondje doen. Erg jammer! Dus afscheid genomen en de volgende dag met een andere bus naar Te Anau gegaan.

Te Anau is een mooie plek met een groot meer, het twee na grootse meer van Nieuw Zeeland. Hier waren we weer even op eigen voeten en moesten we ons eigen hostel zoeken. Normaal heeft Stray een hostel wat ze aanbieden. Omdat Te Anau geen officiële stop is moesten we het zelf regelen. Dit was zo gepiept! Hier hebben we twee heerlijke dagen gehad. Eén daarvan hebben we een hike gedaan, een deel van de Kepler Track. Een hike om het meer van Te Anau heen. Het was zulk mooi weer en het uitzicht op de besneeuwde bergen was weer net een schilderij. Onderweg een stop voor een lunch en zo was onze dag weer gevuld.

We zijn nu onderweg naar Invercargill. Dit is het uiterste puntje in het zuiden. We gaan waarschijnlijk een dag naar Stewart Island, een eiland onder het zuidelijke eiland van Nieuw Zeeland. En zaterdag weer naar Queenstown voor 4 dagen. Dan is het nog maar een kleine week voor we Nieuw Zeeland inruilen voor het warme Australië. Daar zullen mijn ouders heen komen! Ze gaan vrijdag over een week al weg (18 december). Eerst naar Hong Kong voor een paar dagen en dan komen ze dezelfde dag, als wij, aan in Sydney! Dan reizen we gezellig samen voor een paar weken en is het tijd voor kerst en oud&nieuw! Ook zijn we dan alweer op de helft van onze trip. Wat vliegt de tijd! We kijken er naar uit!

Tot snel lieve mensen!

Liefs,
Kitty en Nienke

• 11 December 2015 - 07:29

Jeroen:

Mooie dingen! Wat een heerlijke tijd hebben jullie toch!

• 11 December 2015 - 13:03

Lidwien:

Wat een geweldige belevenissen weer om te lezen
    Geweldig meiden lekker van genieten . Wij wachten wel op het volgende verslag
    Heel veel mooie belevenissen jullie