Koud, wind en regen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Koud, wind en regen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Koud, wind en regen

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

02 December 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Een sneller vervolg van ons vorige blog. Maar anders werd het weer zo'n giga lang verhaal. Sorry lieve mensen! Maar dit blog zal onze eerste anderhalve week in Auckland beschrijven.

Door de handige connecties van mijn vader konden we in Auckland verblijven bij een soort van overzeese collega van mijn vader. Zij heeft voor Air New Zealand gewerkt en woont in Auckland. M'n vader had enkel haar gegevens gegeven en contact opgenomen maar we mochten zelfs bij haar verblijven! We hadden al meerdere malen contact gehad met haar via de mail en we hadden afgesproken dat ze ons kwam ophalen van het vliegveld. Heel fijn. Eenmaal door de deuren van de arrivals gekomen, stond ze ons al op te wachten. Meteen een leuke ontmoeting. Ze vroeg of we van honden hielden want ze had haar hond meegenomen (een buldog). Wij waren meteen in de wolken van Poppy, zoals haar hond heet! Wat een lieverd! Echter, we maakten ook meteen kennis met het wisselende weer van Nieuw Zeeland. Na de heerlijke zomerse temperatuur in Azië, was dit wel even andere koek! Koud, wind en regen. Brrrr!! Pauline verzekerde echter dat er beter weer op komst was.

Ze woont op ongeveer een uur rijden van het vliegveld maar het was een prachtige rit. Ik was meteen verliefd op het landschap, prachtig! Kitty kreeg er niet zoveel van mee aangezien die alweer lag te slapen ;) zij slaapt echt overal! Tuktuk, taxi, bus, vliegtuig! Behalve in haar bed haha. Nee hoor! Maar goed eenmaal daar aangekomen maakten we kennis met haar mooie optrekje. Een mooi huisje met een groot stuk land en een uitzicht waar je u tegen zegt. Ze heeft zelfs 2 schapen! Zo leuk!

We waren die avond alleen omdat haar man nachtdienst draait. We hebben weer gezond gegeten!! Zo fijn! Een lekkere salade met ham en goede wijn! Een gevoel van thuiskomen had het een beetje. Die avond hebben we het niet laat gemaakt en zijn we in onze lekkere bedden gekropen. We hadden allebei onze eigen kamer, ook wel weer even fijn hoor. De dag daarna sliepen we lang uit! Kitty moest mij om 12 uur wakker maken!

Een heerlijk ontbijt volgde daarop. Pauline maakt haar eigen yoghurt en we hadden een lekkere bananen er doorheen, een kiwi en overheerlijke muesli! We voelden ons weer herboren. Die dag zijn we in de auto gestapt en heeft ze ons de omgeving laten zien. Helaas nog steeds slecht weer maar we hebben wel een masterlijk groot en lekker ijsje gegeten bij Mövenpick! Die avond hadden we asperges met spek, aardappels en een lekker biefstukje toe. We werden echt verwend en in de watten gelegd!

De dag erna hebben we gebruncht in Matakana. We hadden niet best geslapen door een hevige onweersbui die overkwam die nacht. Maar de brunch maakte alles goed. Heerlijk plekje! Daarvoor zijn we naar een zondagsmarkt geweest met allemaal leuke kraampjes. Die dag weer lekker rondgereden en de omgeving gezien. De laatste dag bij Pauline zijn we eerst naar Auckland centrum gereden om onze bus te reserveren die we geboekt hebben in NZ, daarna lekker een koffie gedronken in de zon en toen naar het vliegveld om haar zoon en schoondochter op te halen. Op de weg terug heerlijke aardbeien gehaald, gelucht en boodschappen gedaan! Die dag onze was gedaan, ook zo fijn dat we dat gewoon mochten doen! Pauline is een heel fijn mens! 'S avonds was het tijd voor een traditionele maaltijd met lam! Dat word veel gegeten in NZ. Het was echt heerlijk! Met z'n allen in de tuin gegeten met een vuurtje erbij, net zomer ;) (wat het natuurlijk bijna is in NZ).

De dag erna was wat onzeker of we met de bus meekonden. Een van ons stond op de wachtlijst maar ze gaven ons grote kans dat we mee konden doordat er altijd mensen waren die niet op komen dagen. Hiervoor moesten we nog naar de dokter voor Kitty haar oren. Daar heeft ze last van gekregen door het duiken. Het was dus een vroegertje die dag. 4:30 de wekker! Gelukkig was er niks ernstigs met Kitt der oren en konden we ook met de bus mee. Afscheid genomen van Pauline en op naar onze eerste bestemming; Raglan! Een surfersdorpje. Heerlijk om daar te zijn. Onderweg gestopt bij een mooie waterval en een supermarkt. Hier in NZ ga je niet uit eten namelijk maar kook je heerlijk zelf! Heel fijn! Rond de middag aangekomen en lekker naar het strand gegaan. Die avond gekookt en verkleumd bij de kachel gezeten. De temperaturen liggen ver uit elkaar namelijk!

De dag erna was het tijd voor Mourea. Hier hebben we bij de Maori's geslapen. Dit is het volk van NZ. Heel interessant. We hebben veel uitleg gekregen over de Maori's en de verschillende stammen. Het is het volk wat in NZ leefden toen de Europeanen het land ontdekten. We hebben hier gegeten met z'n allen en een optreden gekregen van de stam. 's avonds hebben we met z'n allen geslapen in een zaal en hebben de Maori's nog verhalen verteld en vragen beantwoord.

De dag erna zijn we doorgereden naar Lake Aniwhenua. Hier hebben zijn we bij een andere stam over de 'vloer' geweest. Iets anders maar we hadden daar allemaal kleine huisjes waar we in sliepen. Ook heel leuk! Met een prachtige tuin met allerlei zitjes en een prachtig uitzicht over de rivier. Een te gekke plek om te wonen of zoals wij je tijd door te brengen. Er werden van allerlei activiteiten (tegen betaling) georganiseerd en Kitty en ik hebben een armband genaakt van een vlasplant. Heel gaaf! Ook hadden we een bijzondere maaltijd namelijk Hangi. Dit is een maaltijd die onder de grond wordt bereid. Zo'n meter onder de grond om precies te zijn. Daar zit alles bij, vlees, groeten en aardappels. Je kan werkelijk (bijna) alles bereiden onder de grond (geen ijs natuurlijk!). Dit was overheerlijk! Het mooie is dat er niks toegevoegd is aan het eten dus hartstikke gezond! Die avond hebben we weer verhalen verteld gekregen door de stam en zijn we lekker gaan slapen.

De dag die daarop volgde zijn we eerst naar een school gegaan daar vlakbij. We hebben daar gespeeld met de kinderen en we hebben de maaltijden gebracht (het eten van die avond daarvoor wat over was). Ze vonden ons bezoek werkelijk geweldig en waren zo blij. Ze wilden ons niet eens loslaten! Wij vonden het een bijzondere ervaring. We zijn daarna doorgereden naar een hotpool. Een soort modderbaden die borrelen en dus actief zijn. De zwavelgeur komt je tegemoet als je daar bent. Erg bijzonder om te zien. Daarna zijn we boodschappen gaan doen en hebben we in Taupo geluncht. Weer een leuk dorpje! We sliepen die avond (en die erna) in The Blue Duck Station (in Whakahoro) Een reservaat wat beschermd is en wat voor de blauwe eenden zorgt. Heel mooi gebied en heel afgelegen. Geen bereik van telefoon of internet! We zaten in een soort van Centerparks huisje, heel gezellig! Met z'n vieren op een kamer en meerdere kamers, een gezamenlijke woonkamer en keuken. Heel prima! Hier lekker tot rust gekomen en de tweede dag daar was het slecht weer dus lekker ons eigen ding gedaan. Waren we echt aan toe!

Na twee dagen offline te zijn, gingen we verder naar Tongariro National Park. We moesten om 06:00 al vertrekken met de bus omdat we die dag een trekking van 7 uur zouden gaan doen! De Tongariro Crossing. Het was een uur rijden daarheen, we moesten inchecken en spullen bij elkaar zoeken (te huur). Kitty en ik hadden niet de goede schoenen dus we hebben bergschoenen kunnen lenen gelukkig. Hier waren we heel blij mee! Het is een tocht van 21km en je gaat door de bergen heen (waarvan een krater) en het zijn naast bergen ook vulkanen. Een pittige tocht! Maar wat hebben we genoten! Samen met een ander Nederland meisje, Lieke, hebben we de tocht gedaan. Zo mooi, onbeschrijfelijk. Maar je moet je niet vergissen in de inspanning die je moet leveren. Op een gegeven moment (na 4km) staat er een bordje met een waarschuwing. Hierop staat dat je zeker moet weten dat je er klaar voor bent. Dat je vitaal goed in orde bent, de juiste uitrusting hebt etc. Bij het inchecken werd je ook goed gecontroleerd daarop. Op simpele Nike schoenen kom je er niet doorheen. Dus wij waren blij met de schoenen! Op de hoogste top hebben we heerlijk geluncht en genoten van het uitzicht. Ook hebben we hele blauwe meren gezien. Zulk mooi water, het lijkt bijna gefotoshopt! Het laatste stuk is alleen maar naar beneden wat ook nog best pittig is aangezien je jezelf moet tegenhouden. Bij de laatste wc stond een rij van een halfuur! Bizar! Het laatste stuk daarna is 6,4km en is grotendeels door de 'jungle'. Heel anders dan daarvoor en het lijkt er niet bij te horen. Maar dan zie je opeens de parkeerplaats en weet je dat je het gehaald hebt! Een mooie overwinning!

Onderweg kom je veel mensen tegen, vaak dezelfde. Van onze groep maar ook random mensen. Zelfs meer Nederlanders! Zo grappig. En met iedereen even een praatje maken, foto's voor elkaar van elkaar maken. Echt heel erg leuk! Hij stond niet op onze bucketlist omdat we die niet hebben. Maar als we er een zouden hebben dan zouden we 'm erop hebben staan! Zo gaaf!!!

Die avond waren we kapot, allemaal! Sommige hadden zelfs nog een extra route gedaan van 3 uur! We hebben allemaal gegeten en de meeste gingen vroeg naar bed. Uitrusten na onze overwinning! De dag erna weer redelijk vroeg op en we zijn nu dan op weg naar Wellington. De laatste stop voordat we naar het zuidelijke eiland gaan van NZ. Daar zullen we morgen heen gaan (1dec). Heel veel zin in omdat dat nog mooier moet zijn. We gaan ons laten verrassen!

We genieten heel erg van NZ. Ondanks dat het veel duurder is dan Azië is het wel een land waar ik mij 'thuis' voel. Gezond eten, supermarkten, vriendelijke mensen en het landschap is onbeschrijflijk mooi! Een land waar ik zou kunnen wonen als het moet. Enige nadeel; een beetje ver van Nederland! Dat is wel heel erg jammer! Maar goed, extra goed genieten dan maar dan hebben we mooie herinneringen.

Wij hebben nog 3 weken te gaan in NZ, de tijd vliegt en is met geen mogelijkheid vast te houden. Het glipt als mul zand door je handen heen. Vrijdag over 2 weken komen mijn lieve ouders alweer onze kant op. Tenminste, ze gaan eerst Hong Kong onveilig maken en de 23e vliegen we beiden naar Sydney! Het komt wel heel erg dichtbij zo.. Al bijna 3 maanden op reis en het jaar is bijna om. Maar goed, zover is het nog niet! Nog lekker genieten hier en we houden jullie op de hoogte. Niet zo regelmatig als in Azië, hier is het internet namelijk erg slecht en overal moet je betalen voor het WiFi. We hebben een simkaart hier gekocht maar daar heb je 'maar' 500mb internet op. Maar goed, komt allemaal goed! Tot snel lieve mensen :)

Veel liefs weer,
Kitty & Nienke

• 02 December 2015 - 08:27

Marion:

Hoi lieve meiden,

Wat gaat de tijd snel he! NZ lijkt me een prachtig land. En leuk dat je helemaal aan de andere kant van de wereld een kleine reminder aan me had Nien! Kwam je moeder maandag nog tegen, ze heeft zin om je te zien hoor!
    Schatjes geniet ervan! Liefs

• 02 December 2015 - 09:35

Kees/Pappa:

Ik wist wel dat jullie New Zealand mooi zouden vinden! Zelf ben ik er maar kort geweest maar Tauranga en omgeving vond ik toen al prachtig. Wat een fijn mens is die Pauline ook hé?! Geniet er goed van daar, je weet nooit wanneer je er nog naar terug keert (of niet). Tot over een paar weekjes!

• 02 December 2015 - 11:01

Rob Homringhausen:

Wat een mooie verhalen weer! Het is wel duidelijk dat jullie volop genieten, blijf dat vooral doen.
    En blijf ons verwennen met al die mooie verhalen. Veel plezier! XX

• 02 December 2015 - 20:23

Lidwuen:

Heerlijk weer zo n avontuur om te lezen super
    Wat majem jullie weer een belevenissen mee heerlijk