Changing continents - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Changing continents - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Changing continents

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

29 November 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Changing continents

Hello guys!

Long time ago, I know. We are very sorry!! But we were so busy in Cambodja and we were enjoying Koh Tao too much. So we have a new update now from our fifth country; New Zealand. Ik zal nu weer even overgaan op het Nederlands ;) is toch makkelijker. Maar na een paar dagen in Nieuw Zeeland begin ik al aardig te wennen aan het Engels sprekende leven.

Goed, we waren gebleven in Cambodja. Een bijzonder land, een waar ik niet zo snel naar terug zou gaan. Mede door de locals. Maar goed, dat moet je ook eens meegemaakt hebben. Ze zijn erg opdringerig en je moet zo oppassen dat je niet beroofd wordt. Kinderen hebben grijpgrage handjes die zo je handtas in verdwijnen. Gelukkig is de natuur en de geschiedenis wel boeiend. Wat ons dan ook het meest heeft aangesproken was de geschiedenis rondom de Rode Khmer, The Killingfields. We zijn hier naar toe gegaan met de tuktuk, een man die ons de hele dag rond bracht voor een mooi prijsje. We hadden de mazzel dat er een Nederlandse audiotour was, wat het nog interessanter maakte. We hebben hier echt met verbazing rondgelopen. Ik was erg geraakt door de verhalen en door hetgeen wat ik zag. Doordat het nog niet zolang terug is, komen er namelijk nog steeds botten en kleding 'bovendrijven' wanneer er een flinke regenbui is geweest. Dit hebben we met onze eigen ogen gezien. Dit maakte het wel even extra luguber. Een zeer interessante toevoeging aan onze reis, waar dus gelukkig ook plaats is voor dit soort dingen. Dit was overigens in Phnom Penh. Hier hebben we verder veel sightseeing gedaan. O.a. alle tempels bezocht en het Vrijheidsmonument. Het paleis was helaas gesloten toen wij wilden gaan. Waarschijnlijk vanwege het weer (er was heel veel regen en onweer). Dus dat was wel jammer.

Na Phnom Penh zijn we naar het eiland Koh Rong gegaan. Hier is geen ATM (pinautomaat), alles is heel primitief en er is bijna geen airco te vinden. Wel is het een heel mooi eiland. Mooie witte stranden, leuke restaurantjes en heel groen. Er is niet heel veel te doen (wat niet erg is als het mooi weer is) maar onze eerste dag was er vooral veel regen. Gelukkig klaarde het daarna op en hebben we nog even kunnen genieten van het mooie weer. We hadden hier trouwens nog wel even een klein 'probleempje'. We hadden cash mee omdat we het wisten van de pinautomaten. Echter, we hadden een briefje van $100 (in Cambodja betalen ze met de Amerikaanse dollar). Dit briefje hadden we gekregen van de jongen die mijn motor heeft gekocht. Helaas bleek het briefje alleen heel oud te zijn en we hadden bij het kopen van de kaartjes voor de Ferry, al gemerkt dat ze er niet happig op waren. We konden 'm dan ook niet kwijt de eerste dag op Koh Rong. Ze waren bang dat die nep was. Gelukkig hadden we Mark, die met zijn mooie verkooppraatjes het briefje is kwijtgeraakt. Hij moest echter wel $5 betalen voor de 'bank'. Maar hier hadden we vrede mee aangezien we blij waren dat we überhaupt geld hadden en dat we van het briefje af waren. Eind goed al goed.

Na het heerlijke eiland Koh Rong hebben we nog een dag doorgebracht in Sihanoukville (waar je de Ferry neemt naar Koh Rong en er weer op uitkomt). We hadden een hotel met zwembad voor een mooi prijsje kunnen regelen bijna aan het strand. Heerlijk! Nog even genoten van mooi weer op het strand.

De laatste stop in Cambodja was Siem Reap. Dit staat belend om de Angkor Wat tempels. We hadden al gelezen dat een minimum verblijf van 3 dagen word aangeraden om voldoende van de tempels te kunnen zien. We hadden een leuk hostel geboekt op aanraden van Iris. Dit lag lekker centraal, vlakbij alle restaurantjes en barretjes dus dat was super. We hebben een 3daagse pas genomen voor de entree van alle tempels en een tuktukchauffeur die ons overal heen bracht die 3 dagen. Heel fijn! Het was ondanks de hitte een mooie tour elke dag. We waren best vroeg klaar zodat we 's middags nog wat anders konden doen. Een massage bijvoorbeeld! Heerlijk! Voor een prikkie met een pedicure behandeling erbij. Even in de relax modus! De dag nadat wij Siem Reap hadden verlaten bleek Angelina Jolie gespot te zijn door een van onze eerdere reisgenootjes. Ze bleek er te zijn voor de opnames van haar nieuwste film. Toch jammer dat we dat nou net gemist hebben.

Na Siem Reap zijn we naar Bangkok gegaan met de bus. Een lange rit met een lange wachtrij op de grens met Thailand. Maar goed, na ongeveer 11 uur hadden we Bangkok bereikt. We wilden eigenlijk nog even wat nieuwe kleren kopen maar het was erg laat en eenmaal op het station aangekomen (want we zouden door gaan naar Koh Tao) bleek de trein al sneller te gaan dan we dachten. We hadden dus geen tijd meer voor een bezoekje aan het winkelcentrum en zelfs niet om te eten. Dit hebben we in de trein gedaan. Dit was overigens een slaaptrein dus na het eten werd ons bedje uitgeklapt en hebben we wat slaap ingehaald. Helaas kwamen er rond 04:30 aan op het station en moesten we tot 06:00 wachten op de bus naar de boot. Gelukkig vloog de tijd (om een of andere reden) en konden we vrij snel door. De boot ging om 07:00 en rond 09:00 kwamen we aan op Koh Tao, een eiland in het zuiden van Thailand. Hier zouden we ons duikbrevet gaan halen. We hadden er erg veel zin in!

Via de Nederlandse duikschool waar we zouden gaan duiken konden we accommodatie krijgen (gratis) omdat we de duikcursus zouden doen. Heel fijn! Na het inchecken hebben we rondje gelopen en gekeken wat er zo te doen was en de volgende dag zijn we begonnen. Helaas voor mij was het op de eerste dag al einde verhaal. Ik kreeg mijn ademhaling niet op orde en dit benadeelde de cursus en mijn duiken. Ze namen helaas niet voldoende tijd om het mij goed te leren dus moest ik stoppen. Heel jammer! Zeker omdat we voor de duikschool hadden gekozen door de goede verhalen die we o.a. op Facebook hadden gelezen. Voor Kitty hield het na de tweede dag op om bijna dezelfde regen. Erg jammer! Een teleurstelling maar gelukkig hebben de de dag erna, en tevens de laatste dag op Koh Tao, lekker genoten van het mooie weer. We hebben een scooter gehuurd en het eiland een beetje verkend.

Het eiland bleek slecht te rijden te zijn. Vele wegen waren niet geasfalteerd en er zaten flinke kuilen en hobbels in. Wat wel hilarische taferelen opleverde aangezien ik een Engels meisje achterop had die nog nooit op een scooter gezeten had. Gillend van spanning en blijdschap zat ze achterop bij mij. Geweldig! Die avond zijn we met de hele groep wezen eten en wezen stappen op het eiland. Erg gezellig! De dag erna moesten we het eiland helaas verlaten, terug naar Bangkok.

Met de Ferry en de bus naar Bangkok. Dit duurde minder lang dan we hadden gedacht waardoor we 2 ipv 1 nacht in Bangkok door konden brengen. Heel fijn!! Beter dan om 05:00 in een stad aan te komen waar je nog geen kant op kunt. Dus middag in de nacht aangekomen, een taxi genomen naar het hostel. De chauffeur dacht ons even extra geld af te troggelen maar helaas, we waren slimmer dan hij dacht. Ipv 300 bath hebben we maar 75 bath betaald. Wat nog geen €3 is! Eenmaal aangekomen zijn we lekker ons bed in gekropen en hebben we een beetje uitgeslapen. De dag erna hebben we een winkelcentrum opgezocht en eindelijk wat kleding kunnen kopen. Even een relaxt dagje shoppen, daar waren we aan toe! Lekker een meidending! Wat een hele dag in een shoppingmall met je kan doen. We hebben nog wat cadeautjes gekocht voor Pauline, waar we zouden slapen in Nieuw Zeeland, we hebben meteen avondeten meegepakt en zijn laat op de avond teruggekeerd in het hostel. Daar hebben we onze backpacks opnieuw ingepakt en zijn we gaan slapen. De dag erna stond de oversteek naar Nieuw Zeeland op de planning!

Na redelijk uitgeslapen te hebben, zijn we gaan douchen en hebben we uitgecheckt. Nog wat laatste dingetjes gekocht in het MBK Center, een grote shoppingmall die op de zwarte markt lijkt. Daarna terug naar het hostel en hebben we onze spullen gepakt en zijn we met de metro en de skytrain naar het vliegveld gegaan. We waren al ingecheckt dus dat scheelde! Eenmaal daar aangekomen ging het heel snel en hebben we nog wat gegeten voor de vlucht. We hebben Azië bedankt en we hebben afscheid genomen, op naar een nieuw continent op ons lijstje!

De vlucht was via Taipei en Brisbane. Op Taipei hadden we letterlijk maar 1 uur overstaptijd. We kwamen iets te laat aan dus we waren lichtelijk gestrest. Gelukkig hadden nog meer mensen de overstap en verzekerde de stewardessen ons dat ze zouden wachten. Taipei bleek echter een groter vliegveld dan verwacht. Dus met een metro naar een andere terminal, opnieuw door de security en toen waren we er. Op tijd en wel! Met een halfleeg vliegtuig zijn we naar Brisbane gevlogen. Alles ging heel goed en super snel! Heel fijn. Op Brisbane Airport kennis gemaakt met de hoge prijzen van Australië. Bizar! Wel was het een warm bad waar ik in terecht kwam. Alles weer 'normaal' leesbaar, mensen zijn vriendelijker en alles is duidelijk. Leuke mannen in overvloed. Ja, ik denk dat Australië wel een land voor mij zou kunnen zijn (wees maar niet bang; ik kom echt wel terug!!). Na ongeveer 2 uur wachten mochten we opnieuw boarden voor Nieuw Zeeland. Het werd al een gewoonte dat inchecken en boarden. Alsof je met de bus gaat! Easy! Na een vlucht van 3,5 uur was het dan eindelijk zover! Auckland was bereikt! Eenmaal uit het vliegtuig werd er assistentie aangeboden aan ons (voor degene die dat geregeld heeft heel erg bedankt!) maar we hadden geen idee wat ons overkwam. We hebben dan ook vriendelijk bedankt. De weg naar de security ging heel makkelijk en na heel veel vragen mochten we het land in. Onze hadden werden daarna nog even goed besnuffeld door een collega van Shiva. Na nog meer vragen was alles goed en was de entree vrij voor ons. Waar we zo lang naar uitgekeken hadden was nu daar! Ons avontuur kon beginnen, whoehoe!!!

• 29 November 2015 - 10:59

Lidwien:

Heerlijk weer die verhalen . Wat een belevenissen maken jullie mee gaaf hoor. En nu genieten van nieuw zeeland . Jullie veel plezier op jullie ontdekkings reis . Wij hier genieten zo ook gelijk mee met jullie

Toppers zijn jullie

• 29 November 2015 - 11:04

Brigitte:

Gaaf hoor al die verhalen. En wat zien jullie veel. Een grote vakantie. Leuk hoor!!

• 29 November 2015 - 13:13

Mama/Marjolein:

Goedemiddag dames, weer een te gek verhaal vanaf jullie kant van de wereld. Leuk om te lezen. Geniet van jullie rondreis!! Liefs :*

• 29 November 2015 - 13:28

Kees/Pappa:

Mooi verhaal weer meiden. Gaan jullie nog op bezoek bij de 'Hobbits'? Nog maar een paar weken, dan zien we jullie in Sydney! Groetjes vanuit een stormachtig Hoofddorp.

• 29 November 2015 - 21:47

Jeroen:

Wauw! Mooie dingen wat jullie meemaken. Geniet ervan!! Xx

• 29 November 2015 - 22:32

Hanno:

Wat een trip dames !! Top. I am just a jalous guy !!

• 30 November 2015 - 13:37

Oma En Opa:

Geweldig, mooi avontuur. kunnen ze je nooit meer afpakken, hebben jullie toch maar moge beleven.
    Het tweede is heel anders, zoals je al opmerkte bij binnenkomst, zal wel even wennen geweest zijn.
    Geniet volop want daar doen jullie het voor.
    Oma en Opa

• 30 November 2015 - 21:46

Romy:

Mooie verhalen hoor! Heftig de controle op de luchthaven!! Geniet van de reis