Bath, Kip, Dong en Riel (dollar) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nienke Louw - WaarBenJij.nu Bath, Kip, Dong en Riel (dollar) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

Bath, Kip, Dong en Riel (dollar)

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

09 November 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Bath, Kip, Dong en Riel (Dollar)

Hallo vriendjes en vriendinnetjes! Een derde update in korte tijd, uitzonderlijk, ik weet het. Maar het komt grotendeels door het tijdgebrek van de afgelopen weken (doordat het reizen veel inspanning kost en ik onderweg geen blogs meer kon schrijven) en omdat ik mij toch wel een beetje schuldig voel tegenover jullie. Hoop niet dat jullie gek van mij worden, dat ik jullie teveel informatie in één keer geef maar anders kunnen jullie het zelf verdelen ;)

Goed, inmiddels zijn we al in Cambodja zoals sommigen van jullie misschien al gezien hebben op Facebook. Voor de overige mensen, we zijn maandag 2 november ingereisd. Een dag te laat volgens ons visum aangezien dat maar tot 1 november liep. Dit blijkt echter geen probleem te zijn (tot maximaal 5 dagen te laat), als je maar betaalt! $10 per dag dus dat is nog te overzien. Dit hebben we dan ook netjes gedaan.

Maar goed, de laatste dagen in Vietnam krijgen jullie nog van ons tegoed! We waren gebleven in Mui Né/Phan Thiet. Want eigenlijk zaten we er een beetje tussenin. Een hele leuke boulevard met overal luxe hotels en ressorts en maar weinig plekjes waar je even het strand op kon lopen. Maar goed. Na het strandfeestje hadden we welgeteld 1 uur om te slapen. Ik hoor jullie je afvragen waarom dan wel niet, was het zo laat geworden? Nou niet heel erg laat maar we wilden de zonsopkomst bekijken in de witte zandduinen. We moesten hier echter wel op tijd voor ons bed uit (3:40!). Dat was wel even slikken hoor kan ik jullie vertellen.. Maar goed, wij op de motor gesprongen. Gelukkig waren delen van de route verlicht maar heel fijn rijden was het niet. Gelukkig werd het langzaam licht en werd het steeds wat makkelijker rijden. Ruim op tijd vonden we een mooi plekje om de zon op te zien komen. Weliswaar niet in het officiële stuk van de witte zandduinen maar het was qua uitzicht niet heel verschillend. Het was een heel mooi gezicht en ondanks het ene uurtje slaap voelde we ons herboren! Hierna hebben we alsnog de witte zandduinen bezocht en quad gereden! Heel gaaf!! Weer een leuke ervaring erbij op ons lijstje. We hebben daarna nog de rode zandduinen bezocht, een klein vissersdorpje en de rivier waar het zand van de witte en de rode zandduinen samenkomt. Dit is eerst een wat saai stuk maar het beekje leidt je naar een prachtig uitzicht met een soort duinen/bergen met rood zand. Echt te gek. Dat de waterval aan het einde van het beekje een beetje tegenviel zullen we maar niet verder toelichten ;) daarna zijn we gaan ontbijten in het hostel (want ja het was pas 9 uur!) en hebben we daarna lekker op het strand gelegen en bijgeslapen! Die avond nog even een soort van fullmoon party bijgewoond. Echter viel dit een beetje tegen maar dat mocht de pret niet drukken.

Na een relaxte dag zijn we de dag erna doorgereden naar de laatste bestemming van Vietnam, Ho Chi Minh (Saigon). De laatste 200km van onze trip op de motor. Heel dubbel was dit gevoel wat we erbij hadden. Enerzijds jammer dat het er alweer op zat. Je ziet namelijk zoveel meer op de motor. Anderzijds is het een fijn idee dat we straks niet meer hoeven op te letten op de weg, misschien wat uitgeruster aankomen en geen problemen meer kunnen hebben met de motor en het onderhoud. De laatste rit ging als een trein. In eerste instantie dacht ik elke 50km even te stoppen maar het ging zo makkelijk dat we na 100km pas stopten en lekker hebben geluncht. Daarna de laatste 100km waar we nog wel een keer gestopt zijn en waarvan de laatste 30-40km giga druk waren qua scooter en motors. Oppassen geblazen dus! Speciale rijstroken zijn aangelegd voor scooters en motors. Heel fijn dat je geen auto's om je heen hebt maar het is een chaos! Wel een leuke chaos en we hebben het maar mooi geflikt! We genoten van de drukte en van de laatste kilometers. Eenmaal aangekomen toch wel een beetje trots op ons avontuur! We zijn ingecheckt, hebben gegeten en zijn aan onze eerste taak begonnen, de motors verkopen! We hebben advertenties gemaakt die we overal wilden opplakken. We zijn ook nog naar een garage gegaan maar die was dicht. Lekker gaan slapen en de dag erna weer vroeg op.

Vroeg opgestaan, ontbeten en spullen ingepakt (en achtergelaten). We zijn naar de garage gereden en die zagen wel wat in onze motors. Voor die van Kitty wilden ze $70 betalen en die van mij was volgens hen $130 waard. Ik begrijp dat zij ze ook weer moeten 'opknappen' en willen verkopen maar voor mijn motor vonden we het echt veel te weinig!! Het was een goede motor en dat zagen ze ook wel. Ik ben serieus als ik zeg dat ik 'm het liefst naar Nederland had willen verschepen om 'm daar helemaal op te knappen, m'n rijbewijs te halen en lekker te gaan rijden in Nederland. Maar helaas.. Prioriteiten liggen nou eenmaal ergens anders. Kitty heeft het aanbod wel geaccepteerd. Mede door de gebreken die de motor vertoonde en ze 'm niet durfde te verkopen aan een backpacker. De dag hebben we verder doorgebracht op mijn motor, flyers verspreid, met gegadigde afgesproken etc. Er waren meer gegadigde maar niemand hapte meteen toe op een mooie prijs. Die avond zou Iris aankomen in Ho Chi Minh en zouden we bij haar slapen. Dus, rond een uur of 20:00 hebben we onze spullen gepakt en is Kitty met de taxi (en bagage) naar het hotel gereden en ik op de motor. Je moet voor de grap is opzoeken welk hotel het was; Eastin Grand Hotel. Een kleine zoektocht maar het lukte uiteindelijk. We kwamen in een oase van rust en luxe terecht. Even ons backpackersleventje aan de kant geschoven voor een luxe 'vakantie' leventje. Heerlijk!! Dus eerst lekker gedoucht en afgedroogd met mega grote handdoeken om vervolgens roomservice te bestellen en lekker te eten! De avond afgesloten met een drankje in de Backpackerssttraat van Saigon. Iris heeft ons letterlijk verwend! Heel fijn waarvoor nog zoveel dank!!!! Gelukkig was Iris er de volgende dag ook nog en hebben we, na lekker uitgeslapen te hebben, lekker ontbeten samen en zijn we naar de Chu Chi tunnels gegaan. Een mooie deal gescoord met de taxi (1,3 miljoen heen en terug en hij wachtte op ons!). Prima deal en we hebben de tijd genomen om alles te bekijken. Eenmaal terug in het hotel hebben we pizza besteld bij Dominos Pizza (ja die hebben ze daar ook! Mét bezorgservice!) en hebben we daarna mijn motor verkocht! De gegadigde kwam helemaal naar het hotel en wilde de motor wel heel graag hebben (hij wist dat die goed was!). Hij wilde eigenlijk helemaal niet zoveel uitgeven maar het was de beste motor die hij gezien had (Yes!). Dus $225 rijker waren we daarna en hebben we nog even geslapen in de heerlijke bedden (voordeel van bij een crewlid van Emirates op de kamer slapen met een nachtvlucht op de planning). Uitchecken hoefde pas om 22:00! We hebben nog even lekker gedoucht daarna en Iris uitgezwaaid! Zoals ik al zei, een dag is hier niks dus ook deze dag was zo voorbij :( helaas..

Daarna met de taxi (want ja we waren nu allebei motorloos) naar een nieuw hostel verkast. Prima hostel waar we in een soort van bedstee sliepen en die avond zijn we wezen stappen met alle Nederlanders! Prima dagje zo! De dag erna hebben we de rest van de sightseeing gedaan. Het War museum (best wel heftig door Agent Orange), het paleis, het oude postkantoor, de kathedraal en de nightmarket. Daarna lekker gegeten in de Backpackerssttraat en 's avonds helemaal niks gedaan in het hostel! Heerlijk zo voor een keer (want Kitty en Nienke kunnen niet stilzitten wat sommige van jullie vast kunnen beamen). De dag erna was onze oversteek naar Cambodja. Die ochtend vroeg opgestaan en ontbeten. Daarna met de taxi naar de Saigon Square gereden (soort winkelcentrum). Daar hadden we leuke kleding gezien wat we nog wilden zien. Helaas was de helft nog dicht dus eerst lekker koffie gedronken bij een leuk koffietentje en daarna onze slag geslagen ;) terug in de taxi, broodjes gehaald bij een lekker bakkertje (voor onderweg), het hostel betaald, geld gewisseld naar dollars en toen met het laatste geld nog wat spulletjes gekocht in de supermarkt. Rond 11:00 uur was het afscheid nemen geblazen en zat ons avontuur in Vietnam erop! De busreis was weer even 'wennen' zo vergeleken met de motor. Gelukkig waren we snel gewend en haalden we nog wat slaap in (stiekem).

De oversteek was zo gebeurd. Vooraf moesten we al betalen ($35 per persoon en wij moesten $10 per persoon extra betalen omdat we een dag te laat uitreisden). We gingen eerst Vietnam uit, stukje rijden, en toen Cambodja in. Meteen merk je het verschil met het vorige land. Armer en het wegdek is op vele plekken slecht. Huizen staan op palen en de koeien kijken op mega-geiten volgens Kitty. Veel casino's en we hoorden al dat het nog corrupter is dan Vietnam. Erg op je spullen letten want ze snijden gewoon je tas open! Na een paar uur waren we in de stad waar we naar ons hostel moesten. We maakten meteen kennis met de nieuwe cultuur. Er stonden serieus dranghekken om de bus heen! Dit om alle vervelende verkopers en tuktukrijders tegen te houden. Helaas werkt dit de eerste paar meter maar daarna staan ze nog net niet met hun handjes op naast je. Heel vervelend! Zeker omdat je afhankelijk bent van die mensen. Ook willen ze je allemaal een hostel of guesthouse aansmeren. Meteen in de verdediging zijn we eerst zelf op zoek gegaan. Helaas bleek het hostel iets te ver te zijn om met zoveel spullen te lopen maar goed. Voor $2 mochten we mee. Ingecheckt in een heerlijk hostel waar we tot rust konden komen en waar we even konden ontladen. We hebben lekker gegeten die avond bij een leuk restaurantje in de straat van het hostel en we hebben daarna 'onderzoek' gedaan naar de bezienswaardigheden van Phnom Peng en van Cambodja. Ook hebben we een planning gemaakt voor de komende dagen. We willen namelijk nog ons Padi halen (duikbrevet) voor we naar Nieuw Zeeland vertrekken) en dit kan het beste op Koh Tao, een eiland van Thailand. Hier gaan we waarschijnlijk de 11e of 12e van november heen. Wordt vervolgd!

De eerste echte dag in Phnom Peng hebben we besteed aan sightseeing. We zijn alle tempels afgegaan in de stad, het Vrijheidsmonument, de centrale markt en het winkelcentrum. Het boekje wat ik van Romy heb gekregen heeft ons goed op weg geholpen (nog veel dank hiervoor Romy!!). Tussendoor hebben we geluncht en nog lekker een smoothie gedronken ergens. We wilden de dag afsluiten met een bezoekje aan het paleis en de Zilveren Pagode maar helaas hadden we niet de goede kleding aan (een doek om alles te bedekken was hier niet genoeg helaas). We zouden dit de dag erna doen besloten we. Dus even tijd voor onszelf in het hostel waar we goed aan toe waren!! 's avonds weer heerlijk gegeten en de avond afgesloten met een heerlijke Baileys! Op het goede leven!

Zo, de eerste dagen in Cambodja zitten er alweer op. In vergelijking met Vietnam, zullen we niet zo lang blijven in Cambodja. Met het oog op de tijd en de dingen die we willen doen moeten we keuzes maken. We willen heel graag duiken en daar gaat onze prioriteit naar uit. We gaan nog naar de plaatsen Sihanoukville, Koh Rong (een prachtig eiland met witte stranden voor de kust van Cambodja) en naar Siep Reap, Angkor Wat. Het is bizar om terug te kijken op bijna twee maanden waar we bijna geen enkele dag hebben stilgezeten. Zoveel al gezien, al bijna 6.000 Km afgelegd vanaf Bangkok en al 4 landen bezocht. Qua landen zijn we al over de helft, qua tijd (gelukkig) nog niet. Toch moeten we ons realiseren dat we moeten genieten van elk moment omdat het zo snel gaat dat 2016 al in zicht komt. Alleen de gedachte al aan een werkend leven doet ons besluiten deze heel snel weg te stoppen en weer lekker te gaan genieten! We missen jullie thuis allemaal heel erg hoor! Begrijp ons alsjeblieft niet verkeerd!!! Maar dit zullen we niet snel nog een keer doen en meemaken dus we nemen het er maar van en we genieten ook voor jullie ;)

We lopen weer op schema nu en volgende week weer een wekelijkse update! Tot snel lieve lezers.

Veel liefs,
Kitty en Nienke

• 10 November 2015 - 08:03

Mama/Marjolein:

Hallo Levensgenieters, weer een mooi verhaal over al jullie belevenissen en wij genieten idd van een afstand met jullie mee!! Liefs :*

• 10 November 2015 - 14:41

Lidwien:

Wat een avonturen weer , meiden wat maken jullie. Veel mee geweldig . Heerlijk om zo mee te reizen , jullie in de warmte wij in de mist en miezer . Geniet er van Gr

• 10 November 2015 - 22:00

Kees/Pappa:

Weer genoten van jullie blog. Het contrast in weer kon vandaag niet groter zijn: wind en regen tegen zon en warmte bij jullie. Kijk uit naar het volgende blog. Veel plezier!

• 23 November 2015 - 11:32

Cor En Gerda Kant:

Nienke en Kitty,
    Nu pas je laatste verslagen gelezen, wegens mankementen aan de p.c. wauw en nog eens wauw, wat hebben jullie een massa dingen gedaan en beleefd. Meiden een etmaal heeft 24 uur, waarvan 12 op een dag(deel). volgens mij beleven jullie er soms wel 16. maar ik geef jullie helemaal gelijk, je doet dit maar eenaal in je leven (althans op deze manier). Goeie reis verder en groet ze in Kiwiland.