From Laos to Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nienke Louw - WaarBenJij.nu From Laos to Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nienke Louw - WaarBenJij.nu

From Laos to Vietnam!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

19 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

Hoi lieve trouwe lezers,

Een nieuw blog, later dan verwacht. Dit komt omdat ik helaas gevloerd was door een griepje/verkoudheid. Kitty was ermee begonnen (maar had het niet zo erg als ik) en ik had het fijn overgenomen. Maar goed. Ik heb de tijd genomen om beter te worden zodat we onze reis konden hervatten.

We waren gebleven in Vientiane waar we lekker vroeg aankwamen. Door de tuktuk waren we gelukkig niet al te vroeg in het hostel. Dit kwam doordat de tuktukrijders pas gaan rijden wanneer ze vol zitten. Dit duurde helaas erg lang. Toen we vol zaten gingen we nog steeds niet! We moesten zelfs nog 2x overstappen op een andere tuktuk. Op een gegeven moment ben ik brutaal geweest en heb even mijn mond opengetrokken. Hoe lang die dacht er nog over te doen en dat we weg wilden. De één zei; over 5 minuten en de ander over 2 minuten. Deze minuten waren heel snel gepasseerd en nog stonden we daar. Toen ben ik even heel onbeleefd geweest en heb ik hem niet vriendelijk maar wel dringend verzocht dat wij wensten te vertrekken. De andere mannen in de tuktuk (we waren de enige dames) moesten lachen en vonden het geweldig! Waarschijnlijk is het niet gepast binnen hun cultuur maar dit maakte mij nu even niet uit. Resultaat; hij wist niet hoe snel die moest gaan zitten en rijden! Eindelijk!

Goed, na een kwartier rijden waren we in het centrum en werden we afgezet. Omdat onze 'Sims' bakjes weer een beetje leeg waren, zochten we eerst een leuk tentje voor ontbijt en WiFi. Dit om de route naar ons hostel te vinden. Dit bleek (volgens Google Maps) 3 kwartier lopen te zijn. We besloten na ons ontbijt sportief te zijn en de wandeling aan te gaan. Backpack op en gaan! En het viel best mee. We zagen wat van de stad, liepen langs de rivier en kwamen lans de leukste tentjes. We hadden afgesproken om ongeveer op de helft even te gaan zitten, wat drinken en weer verder te gaan. Dit braaf gedaan en weer verder gegaan. Totdat Google Maps zei dat we er waren. Maar wat denk je? Geen hostel te bekennen!! Hebben wij weer dachten we! We hadden het best gehad namelijk.. Ons gevoel zei ons dat we niet goed zaten (omdat we het centrum uit gingen en het hostel in het centrum was). Na wat navragen bleken we totaal verkeerd te zijn en was het behoorlijk lang lopen. Conclusie; tuktuk nemen terwijl we die wilden besparen. Helaas pindakaas. Het ergste van dit verhaal is dat we er later die dag achter kwamen dat waar we de eerste keer waren afgezet met de tuktuk slechts 5 minuten lopen was van ons hostel. Hoe bedoel je blond? (Nou ja, half dan..). Ach, pech gehad, weer wat geleerd en achteraf keihard gelachen!!

Vientiane is een gezellige stad, niet te druk, leuke tentjes en een leuke avondmarkt (die we al vaak zijn tegengekomen). De eerste avond besloten we die op te zoeken. We hadden die dag lekker geluierd in ons zwembad en een beetje de stad verkend. De avondmarkt bleek weer één grote verleiding te zijn voor ons maar wat gezellig! Echt een vakantiegevoel. Doordat het al behoorlijk laat was (21:00 uur) en we nog niks gegeten hadden, besloten we de eerste leuke tent naar binnen te gaan en dit bleek de Rooftop bar. Erg gezellig, lekker eten en te betalen. Met mooi uitzicht op de avondmarkt en de rivier (én op Thailand!). We raakte die avond aan de praat met een Nederlandse man, hij woonde in Thailand, maar moest af en toe naar Laos vanwege zijn visum. Dan streek hij uit in een stad in Laos voor 1 dag en 1 nacht en ging vervolgens weer terug. We hebben leuke dingen van hem geleerd. Zoals bepaalde dingen over de cultuur van Thailand en Laos. Wisten jullie bijvoorbeeld dat Laotiaanse mensen geen seks mogen hebben met niet-Laotiaanse mensen? Als ze betrapt worden hierop staat er een fikse boete op en de niet-Laotiaanse moet de gevangenis in. Ook hebben Thaise of Laotiaanse vrouwen geen neusbrug. Voor de mooiheid laten ze dit plaatsten. Kosten; €200 ongeveer. Bizar! Ze willen ook liever wit blijven (qua huid) dan bruin. Dan lijk je 'rijker'. Want bruine mensen werken op het platteland. Nou, zo hebben we de hele avond dingen geleerd waar soms onze monden van openvielen. De rivier die de grens is tussen Laos en Thailand daar, was niet overal even 'vol'. We zeiden wel even over te zwemmen naar Thailand. Ons werd wel even verteld dat er vissen van wel 7 tot 8 meter in zwemmen! Dit deden we dus maar even niet!

Afijn, een leuke eerste dag. De tweede dag hebben we het buddhapark bezocht en de derde dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we alle tempels afgegaan. Heel leuk om de stad te verkennen! Deze dagen in Vientiane moesten we beslissen of we met het vliegtuig naar Vietnam zouden gaan of per bus. Een lastige keuze qua geld, een makkelijke keuze qua comfort. Kosten van de bus; €25. Kosten van het vliegtuig; €80. Duur van de bus; 24 uur met maar een paar keer stoppen, geen wc in de bus etc. Duur van het vliegen; 1 uur met tegenwind. Tsja, wat doe je dan!? Heel veel nadenken, discussiëren, overleggen met het thuisfront en anderen vragen. Conclusie; toch het vliegticket maar geboekt! Dit bleek later ook een must te zijn met het visum wat het hostel voor ons regelde. Dus op zaterdag 3 oktober zijn we relaxt opgestaan, lekker ontbeten, uitgecheckt en een taxi naar het vliegveld geboekt. Lekker op tijd dachten we.

Op het vliegveld aangekomen waren de check-in balies nog niet geopend. Logisch, het was nog geen 3 uur van te voren. Maar ook 3 uur en 2,5 van te voren was dit nog niet het geval. Echt weer op z'n Aziatisch.. Zeggen dat je 3 uur van te voren kan inchecken maar het bleek een krappe 2 uur te zijn. Dus eerst maar gegeten en geld gewisseld voor onze visums (moet in dollars betaald worden).

Nadat we eindelijk konden inchecken hebben we dat gedaan en moesten we nog 2 uur wachten tot vertrek. Echter, de vlucht was nog niet eens voor de helft gevuld! Dus toen iedereen aan boord was gingen we al (eerder dan gepland) en zaten we binnen no-time in de lucht (we waren niet zo zwaar natuurlijk haha!). Na nog geen uur landden we al in Hanoi. Onderweg zelfs nog een kleine snack gekregen (bladerdeeg broodje met vlees erin en een portie fruit, mét wat drinken! Super service van Lao Airlines! Helemaal relaxt kwamen we aan.

Totdat we ons visum moesten ophalen en betalen. Een giga rij waar we in moesten gaan staan. Je moest je paspoort inleveren met de juiste papieren en als je naam en foto op het scherm verscheen kon je 'm ophalen. En wij nog denken dat het scherm mensen lieten zien die gezocht werden, mis dus! Haha, je zal er maar op staan zei Kitty nog! Na een klein uur hadden we allebei ons visum en mochten we door. Maar wat bleek, de band met bagage stond al stil en geen bagage! Wij dachten; shit! En nu? Na even navragen bleek onze bagage ergens in een hoek te staan en konden we gaan. We hadden gehoord dat we een bus konden nemen naar de stad maar deze was nergens te bekennen. Dan maar een taxi. Kosten; $25. Maar goed, het moest maar. Alleen hadden er een klein probleempje, we hadden geen valuta van Vietnam.. De pinautomaten accepteerde onze kaart niet. Gelukkig hadden we onze creditcard mee en konden we hier mee pinnen en konden we naar het hostel. Meteen een simkaart gekocht voor mij en een taxi geboekt en een uur later waren we in de stad. De rit er naar toe was prachtig! Weer zo anders dan Thailand en Laos. Hanoi zelf is echt gekkenhuis! Zoveel scooters en motors en auto's! Niet normaal, we keken onze ogen uit! Bij het hostel aangekomen stopten we aan de verkeerde kant van de weg dus konden we amper oversteken! Er kwam al een medewerker van het hostel naar ons toe om het verkeer tegen te houden zodat we konden oversteken, heel lief!

Na ingecheckt te zijn waren we op tijd voor het happy hour! Gratis bier voor een uur lang. We hadden ons voorgenomen om over te gaan op het bier vanaf Vietnam omdat de rest zo duur is. En ja, je wilt toch zoveel mogelijk besparen. Maar het was wel even wennen hoor dat bier, blegh!!!

Goed, op zondag in Hanoi hebben we lekker door de straten gelopen om de stad te verkennen. Een shoppingmall gevonden met te dure winkels maar wel een Starbucks! En 's avonds lekker gegeten. Mark en Jurgen, die we in Laos en Bangkok al hadden gezien, zaten in hetzelfde hostel. Dus 's avonds zijn we met z'n allen gaan stappen. Eerst begonnen in de club die in het hostel zat! Echt heel gaaf maar totaal niet druk en het sluit om 12 uur al. Daarna komt de politie alles sluiten en iedereen wegsturen. En dan ga je met de meute mee en beland je in een ander tentje. Dit gaat wel op een rare manier. Je moet onder een rolluik door om vervolgens nog een deur door te gaan om de club binnen te komen. Niet helemaal legaal dus.. Maar goed, daar sluit het ook weer een uur later en dan is er nog maar 1 tent over, waar alle lokale mensen komen. Heel apart maar wel weer een leuke ervaring.

De dag erna lekker rustig aan gegaan. Kitty werd toen een beetje ziek/verkouden en we hadden door dat we onze rust nodig hadden. We wilden de volgende naar Sapa. Dit zou met een sleepingbus gaan die om 22:00 uur vertrok en om 04:00 aan zou komen daar. Niet ideaal maar beter dan de bus van 06:30. Die dag zijn we gaan kijken voor een motor want die wilden we kopen om de rest van Vietnam door te gaan. De mannen hadden een goed adres gevonden die op Tripadvisor goed stond aangeschreven. We hadden afgesproken dat we mochten proefrijden. We moesten dan wel naar zijn garage toe. Dus wij met z'n vieren in een taxi naar de garage en daar mocht je er gewoon 1 uitkiezen! En toen begon het oefenen. Totaal niks voor mij dacht ik maar na een tijdje ging het wel. Het is namelijk een schakelmotor, heel wat anders dus dan een scooter. We besloten het te doen en zijn terug gegaan. Die avond in de sleepingbus naar Sapa, waar we Lucas ook weer tegenkwamen. Gezellig kaarten in de bus met z'n allen totdat de lichten uitgingen. Helaas kwamen we te vroeg aan in Sapa en moesten we de bus uit en naar ons hostel. Hier konden we helaas onze kamer nog niet in dus moesten we wachten.. Dit is het leven van een backpacker..

Goed, een weer veel te lang verhaal! Het volgende blog zal ik snel schrijven zodat jullie verder kunnen lezen en weer bij zijn.

Tot snel lieve mensen!

Liefs,
Kitty en Nienke

• 19 Oktober 2015 - 09:41

Lidwien:

Ja wat een geweldigen belevenissen geweldig , zo maken jullie wel van alles mee . Mooie hoor en geweldigen foto steeds . Heel veel plezier en voorzichtig zijn jullie Gr van ons allemaal

• 19 Oktober 2015 - 09:55

Manon :

Weer zo een te gek verhaal. Stoere meiden zijn jullie! Hup, half uur lopen nou backpack op en gaan en dan die motor!! Te gek! Leuk weer om te lezen. X liefs Manon

• 19 Oktober 2015 - 10:14

Brigitte:

En de leuke verhalen blijven maar komen. Niet leuk natuurlijk als jullie ziek zijn maar verder klinkt het als een heuse lange leuke vakantie ;-)

• 19 Oktober 2015 - 12:52

Dymphy:

Wauw wat gaaf!
    En een motor

• 19 Oktober 2015 - 12:56

Dymphy:

Humm iets te snel op verzenden geklikt.

Wat leuk dat jullie met de motor door Vietnam trekken. Dat wordt een motorrijbewijs in NL Nienke?

Heel veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag.

Liefs,
    Dymphy

• 19 Oktober 2015 - 14:48

Saskia:

Hoi meiden fijn dat jullie het naar het zin hebben
    mooi winkelcentrum, vooral de vloer van bovenaf gezien
    gr sasenjo